12 december 2017

Twintig jaar geleden werd de eerste exoplaneet ontdekt, 51 Pegasi b

exoplanet20151006-16

Op 6 oktober 1995 werd de allereerste exoplaneet ontdekt1, een planeet bij een andere ster dan de zon, gisteren dus precies twintig jaar geleden. Die exoplaneet was 51 Pegasi b (bijnaam: Bellerophon) en hij werd ontdekt door het duo by Michel Mayor en Didier Queloz. Die publiceerden op 6 oktober 1995 het artikel ‘A Jupiter-mass companion to a solar-type star‘ en dat artikel markeert het moment van de ontdekking van de eerste exoplaneet. 51 Pegasi b draait om de ster 51 Pegasi in het sterrenbeeld Pegasus, 50 lichtjaar van ons vandaan, hij is half zo groot als Jupiter en hij draait in slechts vier dagen om z’n moederster, een korte periode die al aangeeft dat ‘ie er zeer dichtbij staat. 51 Pegasi b wordt niet voor niets een ‘hete Jupiter’ genoemd, een type dat in de beginperiode van de ontdekkingen van de exoplaneten domineerde. De planeet is vanaf de aarde niet te zien in telescopen, maar Mayor en Queloz vonden ‘m doordat ‘ie door z’n massa trok aan moederster 51 Pegasi en die daardoor wiebelde, hetgeen in het spectrum te zien was door verschuivende lijnen. Voordat ik een infografiek over de allereerste exoplaneet laat zien eerst twee ‘maaren’.

Voorstelling van planeten bij de pulsar PSR 1257