17 oktober 2017

’t Is een idee: donkere materie in de aardkern en in de kern van sterren

IceCubeArtistLongest

Zo in

Reacties

1. Ik dacht eigenlijk dat het een soort vanzelfsprekend was dat er donkere materie in hemellichamen aanwezig is gezien donkere materie ook meehelpt met het samenklonteren van materie tot sterren en planeten. Het kan toch niet dat na het vormen van een ster of planeet dat de donkere materie weer vertrekt? Of zie ik het vekeerd hoe donkere materie precies meehelpt met de vorming van sterren en planeten?

• Donkere materie heeft niet de neiging om samen te klonteren in zoiets als planeten of sterren, simpelweg omdat het alleen reageert op de zwakke en gravitationele wisselwerking, Een deeltje donkere materie vliegt dus gewoon dwars door de aarde zonder er iets van te merken, net zoals een neutrino. Vandaar dat het niet zo voor de hand ligt te veronderstellen dat er in de kern van planeten en sterren een concentratie donkere materie zit.

• Ok… dan moet ik me nog maar eens inlezen hoe donkere materie dan precies heeft meegeholpen aan de vorming van sterren en planeten. 🙂

• “Iets” wat reageert op de gravitationele wisselwerking lijkt zich, volgens mij, bij uitstek juist te gaan concentreren op plaatsen waar die wisselwerking in ruime mate aanwezig is…. 😕

– – – –
        On Topic :
        Als ik het goed begrijp …

Van allerlei objecten in het heelal weten we welke massa ze hebben.
        Met de som van die massa’s hebb en we berekend hoe snel alles rond elkaar moet draaien, en hoe snel alles moet uitdijen. Maar helaas de reken som klopt niet.
        De ‘gevonden’ materie is slechts een ‘fractie’ van wat er volgens rotatie-bewegingen zou moeten zijn.

De term ‘Donkere Materie’ wordt geïntroduceerd, en er wordt gekwantificeerd dat er 5* meer DM is dan ‘normale materie’.

Tot zo verre kan ik het nog volgen.

Maar nu zijn er al 3 onderzoeken die suggereren dat die DM vervolgens in kernen van objecten zitten.
        Dat strookt toch niet met het beginsel om DM te introduceren? Want de massa’s van die objecten zijn al bekend !!! 😕

– – –
        Ik kan me heel best voorstellen dat DM zich WEL in objecten bevindt: zij worden naar gravitatie-putten getrokken, dus zullen ze daar inderdaad ook aanwezig zijn. 🙂

.
        Vol verbijstering en verwondering, Groet, Paul
        😉

• gert1904gert1904 zegt:

” Want de massa’s van die objecten zijn al bekend !!!”.

Dat is ook precies mijn probleem.

Overigens zijn het drie hypotheses, en niet drie onderzoeken. Voor de betekenis van het begrip hypothese:

• Misschien…

De hypothese(s) dat er ‘wat’ exotische materie in bekende objecten kan zitten, vooral niet uitsluit dat ‘de bulk’ (nog) ongebonden/vrij in het heelal aanwezig is.

Je leest altijd dat de Aarde uitsluitend ‘normale’ materie bevat, de materie die de chemische elementen ( van het PS ) maken.
            Maar is het diepste boorgat niet iets van 10 km? De Marianentrog is maximaal 11 km. De straal van de Aarde is zo’n 6371km , dus wat weten we er van…. 🙂

2. Laten we ook maar meteen op zoek gaan naar aardmannetjes, phlogistron en ether.