12 december 2017

Gulzig zwart gat op heterdaad betrapt

sterscheuring

Sterrenkundigen hebben voor het eerst een ‘gulzig’ zwart gat echt op heterdaad betrapt. Dankzij de gecombineerde waarnemingen van drie ruimtetelescopen kon een groep met Nederlandse onderzoekers voor het eerst in detail, en vanaf het begin, een ster volgen die door een superzwaar gat wordt verscheurd en opgeslokt. De waarnemingen bevestigen de theorie dat superzware zwarte gaten slordige eters zijn, die eenmaal verzadigd een deel van de materie uitspuwen. De onderzoeksresultaten zijn op 22 oktober in Nature verschenen.

De sterrenkundigen deden hun waarnemingen met de ruimtetelescopen Chandra, Swift Gamma Ray Explorer (beide NASA) en XMM-Newton (ESA). De ‘moordaanslag’ op de ster (ASASSN-14li genoemd, te lezen als assassin het Engelse woord voor huurmoordenaar) werd gepleegd door een superzwaar zwart gat in het centrum van sterrenstelsel PGC 043234. Dit zwarte gat ligt ongeveer 290 miljoen lichtjaar van de aarde en is een paar miljoen keer zo zwaar als onze zon. Het is voor het eerst in tien jaar dat we zo dicht bij onze Melkweg een ster uit elkaar getrokken zien worden door een zwart gat. En dan niet op een archieffoto van de sterrenhemel, zoals voorheen, maar als in een film. Sterrenkundigen zien het nu echt gebeuren.

We hebben door de jaren heen wel aanwijzingen gevonden voor een handjevol door zwarte gaten verscheurde sterren en op basis daarvan een paar idee

1. Hilko Dwarshuis zegt:

Als er een soort film is gemaakt, waarom wordt die dan niet beschikbaar gesteld ipv een artist impression ?