6 december 2016

Een ster op de vlucht betrapt

Voorbeeld van een "schurkster" - dit is niet degene uit het artikel.

Voorbeeld van een “schurkster” – dit is niet degene uit het artikel.

Sterren die in groepjes geboren worden, blijven vaak samen door hun sterrenstelsel bewegen. Soms kan een ster zijn nestgenoten “verraden” en “wegrennen”. Zo’n “schurkster” beweegt dan met een rotgang van z’n geboortegrond vandaan! Astronomen hebben nou voor het eerst zo’n ster gevonden in een ander sterrenstelsel dan onze Melkweg. De ster in kwestie beweegt met een snelheid van 300 kilometer per seconde door Andromeda en da’s snel genoeg om ooit helemaal aan dit stelsel te ontsnappen. Wat bijzonder is aan deze supersnelle ster, is dat deze heel massief is: een zogenaamde rode superreus. De meeste schurksterren hebben een veel lagere massa, waardoor ze veel gemakkelijker een “zwieper” kunnen krijgen door interacties met andere sterren. Maar dat is nog niet alles: de ster in kwestie is een ge

1. gert1904gert1904 zegt:

300 km/sec is op zich niet zo uitzonderlijk voor een ster. Volgens de Wikipedia:

beweegt onze eigen Zon met een snelheid van 230 km/sec in een baan om het centrum van de Melkweg (tangentiële snelheid).

De rode superreus uit het artikel heeft een -radiëel- snelheids-verschil- (“radial velocity discrepancy”) van 300 km/sec met de radiële snelheid die gezien zijn omgeving mag worden verwacht.