6 december 2016

Spiralen rondom sterren worden door planeten veroorzaakt

spiral arms around stars

Enkele astronomen hebben zijn met het voorstel gekomen dat de enorme spiraalpatronen die rondom pasgeboren sterren zichtbaar kunnen zijn, veroorzaakt worden door de aanwezigheid van onzichtbare reuzenplaneten. Dit idee opent niet alleen de deur naar een nieuwe methode om exoplaneten te detecteren, maar zou ons ook een kijkje kunnen geven in de vroege stadia van planeetvorming.

Pasgeboren sterren worden vaak omringd door een wervelende schijf van gas en stof (de protoplanetaire of planeetvormende schijf), waaruit vervolgens planeten ontstaan. Het is echter lastig om die jonge planeten ook te zien, aangezien de protoplanetaire schijf ons zicht op die planeten flink belemmerd.

Toch kunnen jonge planeten hun aanwezigheid ook op andere manieren kenbaar maken. Zo laten planeetvormende schijven vaak structuren zien, zoals gaten en ringen, die door de zwaartekracht van planeten veroorzaakt worden. Helaas komt de locatie van zo’n ring vaak niet overeen met de locatie van een planeet en bovendien kunnen meerdere planeten vaak samen een enkel groot gat in de planeetvormende schijf kerven. Dat betekent dat je aan de hand van gaten en ringen niet kunt vaststellen hoeveel planeten er aanwezig zijn en wat de massa van die planeten is.

Sommige protoplanetaire schijven laten echter opvallende spiraalarmen zien. Hoewel wetenschappers vermoeden dat planeten hiervoor verantwoordelijk zijn, is het ontstaan van die spiraalpatronen altijd een raadsel geweest. Nu hebben astronomen aan de hand van een computersimulatie ontdekt welk proces verantwoordelijk is voor de formatie van de spiraalpatronen.

Het blijkt dat interacties tussen de straling van de ster, de zwaartekracht van de schijf