2 december 2016

Massa-uitstoot reuzenster Eta Carinae verklaard met kosmische dubbelbotsing

smurfin met rok Eta Carinae

Opname met de Hubble Ruimtetelescoop van de Smurfinnevel met rok. De ster Eta Carinae (eigenlijk twee sterren maar ze zijn niet te onderscheiden) staat in het midden.

De astronomen Simon Portegies Zwart van de Sterrewacht Leiden en Ed van den Heuvel van de Universiteit van Amsterdam hebben een mogelijke verklaring gevonden voor de gigantische massa-uitstoot van de dubbelster Eta Carinae. In hun simulatie vinden er twee sterbotsingen plaats, waarbij een van de drie oorspronkelijke sterren de kenmerkende rok-structuur veroorzaakt.

Tussen 1838 en 1843 heeft Eta Carinae, de helderste ster van de Melkweg, twee enorme uitbarstingen ondergaan. Beide explosies gingen gepaard met de uitstoot van grote hoeveelheden heet gas in zeer specifieke richtingen. De daardoor ontstane verdeling van nevelig materiaal wordt vaak aangeduid als de Homunculusnevel maar omdat de kleinere nevel de vorm van een rok heeft, noemen de onderzoekers hem

1. Martin SchoenmakerMartin Schoenmaker zegt:

Zo’n uitleg schreeuwt om een animatie of iets dergelijks… Helaas niets kunnen vinden behalve een filmpje van afgelopen januari met uitleg hoe de dubbelster-winden met elkaar aan het vechten zijn.