28 maart 2024

Bij wat voor soort sterren kunnen rotsplaneten ontstaan?

impressie van Kepler-62f, een rotsachtige exoplaneet. Credit: NASA Ames/JPL-Caltech/Tim Pyle.

Naarmate astronomen meer en meer planeten buiten het zonnestelsel vinden, proberen ze patronen en eigenschappen te achterhalen die wijzen op een verband tussen het soort sterren en het soort planeten, oftewel welke typen planeten een grotere kans hebben om gevonden te worden bij een bepaalde type ster. Dit zou het proces van planeten ontdekken eenvoudiger moeten maken en onze kennis van het ontstaan van het zonnestelsel vergroten.

Als een ster jong is, wordt deze omgeven door een roterende schijf van gas en stof, waaruit de planeten ontstaan. Dat betekent dat de samenstelling van de ster van invloed zou moeten zijn om de samenstelling van de omringende planeten. Voorgaande onderzoeken hebben inderdaad uitgewezen dat Jupiterachtige gasreuzen vaker voorkomen bij sterren met een hoog ijzergehalte. Maar hoe zit het met rotsachtige “aardes”?

Een team van astronomen heeft zeven sterren bestudeerd, in een poging antwoord te geven op dit boeiende vraagstuk. De sterren in kwestie zijn allemaal in het bezit van minimaal één rotsplaneet, die allemaal ontdekt zijn door de Kepler-ruimtetelescoop. De resultaten mogen verrassend genoemd worden. Rotsplaneten blijken helemaal geen voorkeur te hebben voor sterren met een hoog gehalte aan zware elementen zoals ijzer en silicium. Dat is merkwaardig, omdat ijzer en silicium de hoofdbestanddelen vormen voor rotsplaneten. Bron: Carnegie Institution for Science