8 december 2016

Sojoez met de Britse astronaut Tim Peake gelanceerd en gearriveerd bij het ISS

The Soyuz TMA-19M rocket is launched with Expedition 46 Soyuz Commander Yuri Malenchenko of the Russian Federal Space Agency (Roscosmos), Flight Engineer Tim Kopra of NASA, and Flight Engineer Tim Peake of ESA (European Space Agency), Tuesday, Dec. 15, 2015 at the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan.  Malenchenko, Kopra, and Peake will spend the next six-months living and working aboard the International Space Station.  Photo Credit: (NASA/Joel Kowsky)

Credit foto: NASA/Joel Kowsky

De Sojoez TMA-19M capsule met daarin onder andere de Britse ESA-astronaut Tim Peake is vandaag vanaf Bajkonoer Cosmodrome in Kazachstan om 12.03 uur Nederlandse tijd gelanceerd. Samen met Tim Kopra en commandant Yuri Malenchenko vloog hij vervolgens richting het internationale ruimtestation ISS, waar het drietal na vier baantjes om de aarde – zeg zo’n zes en een half uur later – arriveerde. Om 18.33 uur koppelde de Sojoez vast aan het ISS, terwijl ze boven India vlogen. Peake zal een half jaar in het ISS verblijven, voor zijn missie genaamd Principia, een naam die alles te maken heeft met het gelijknamige boek van Isaac Newton, ook een Brit. Het is voor het eerst dat een Britse astronaut in het ISS verblijft. Tijdens zijn missie zal Peake meer dan dertig wetenschappelijke experimenten voor de ESA verrichten. Hieronder beelden van de lancering vanmiddag, daaronder beelden van het vastkoppelen.

:bron: Bron: ESA.