9 december 2016

De LHC zou binnenkort quark-achtige donkere materie kunnen vinden

LHC panel

Volgens natuurkundigen zouden we binnenkort het raadsel van donkere materie eindelijk kunnen oplossen. Het mysterieuze deeltje waaruit het leeuwendeel van de massa in het universum is opgebouwd, zou wellicht een quark-achtig deeltje kunnen zijn. In dat geval hebben we de laatste jaren in de verkeerde richting gezocht.

De populairste kandidaat voor donkere materie is een deeltje dat het neutralino wordt genoemd. Dit deeltje behoort tot de theorie van supersymmetrie, waarbij ieder deeltje uit het Standaard Model een superpartner heeft. Het neutralino, de superpartner van de neutrino, is het lichtste deeltje uit de supersymmetrie en zou alleen via de zwaartekracht met andere deeltjes interacteren – precies de eigenschap die het nodig heeft om een verklaring te vormen voor donkere materie. Helaas zou de LHC dit deeltje inmiddels gevonden moeten hebben. Het lijkt er dus op dat we de neutralino kunnen schrappen van de lijst.

Nu hebben natuurkundigen van de Universiteit van Californi

1. Dus door protonen die slechts bestaan uit U-U-D quarks te laten botsen ontstaan er superpartners van diezelfde Quarks die voor donkere materie moet doorgaan, ofwel gewone baryonische materie zit volgepropt met donkere materie?? Of doen de gluonen ook mee met dit feest?

2. Na de donkere materie hebben we nu ook de lerende evolutie. Wat doet men toch een moeite om wankele theorieën overeind te houden! De huidige wetenschap begint trekken van religieus dogmatisme te vertonen!