4 december 2016

Hoe staat het met de kwantum zwaartekracht?

3d grunge black hole

Kwantum zwaartekracht of gravitatie is de (in definitieve vorm nog te formuleren) theorie, die de zwaartekracht beschrijft volgens de principes van de kwantum mechanica, waarbij voldaan wordt aan de vereisten van de Algemene Relativiteitstheorie en de kwantumvelden theorie (Quantum Field Theory, QFT). De gravitatiewetten van Newton (1687) en Einstein (1915) zijn klassiek, dat wil zeggen dat ze niet uitgaan van een gekwantificeerde kracht, een kracht die in stukjes wordt overgebracht, door krachtvoerende kwanta, in het geval van de zwaartekracht gravitonen genaamd. Met de drie overige natuurkrachten is dat kwantificeren in de twintigste eeuw gelukt: volgens het Standaard Model wordt de elektromagnetische wisselwerking overgebracht door fotonen, de sterke wisselwerking door gluonen en de zwakke wisselwerking door W- en Z-bosonen – dit alles vele malen experimenteel bevestigd. Probleem met het kwantificeren van de zwaartekracht, die v

1. Interessant artikel,eigenlijk snap ik niet dat er niet meer onderzoek naar zwaartekracht gedaan word,en er meer niet meer over geschreven word.
    Waarschijnlijk houden de powers that be het meeste geheim,
    Wie de zwaartekracht beheerst,kan namelijk eventueel de wereld beheersen.

2. Ik krijg het idee dat de wetenschap steeds meer afdrijft van de werkelijkheid, mede omdat men het niet weet en niet kan bevestigen, komen er steeds vreemdere theorieën, met steeds vreemdere oplossingen.

• Helemaal mee eens, het lijkt meer filosofie dan fysica. Zo wacht ik al heel lang op een bevestiging van bijvoorbeeld constantes die misschien niet zo constant zijn als de wetenschap heeft aangenomen. Hooguit binnen een causaal gesloten systeem. Onze enige hoop om dat op te lossen ligt mogelijk in het bestuderen van causaliteit zelf.

3. Tja,, als ik het allemaal zo lees, krijg ik ook steeds meer het idee, zo van;
    Als Mohammed niet naar de berg komt, moet de berg maar naar Mohammed komen 🙂

m.a.w. zal nog wel ff duren voordat ze hier uit zijn…

4. Dick Mesland zegt:

Arie, wat vind jij van het localized gravity model van Raman en Randall?
    Dit model, dat uitgaat van één extra ruimte dimensie, wordt beschreven in het boek van Lisa Randall uit 2005 “Warped Passages” (voor alle niet-ingewijden een aanrader, wat mij betreft).
    Dit model doet veel voorspellingen over de huidige experimenten met de LHC.

5. Geweldig leesvoer en een hele prestatie om dat uit stukjes en beetjes samen te kunnen stellen.

Zou je het o.k. vinden als ik het (in het Engels) met bronvermelding op onze FB-groep zet?
    (1300 leden, allemaal “online studenten”)

Alvast heel erg dank, en uiteraard even goede vrienden als je het liever niet hebt.

Groetjes, K.J.

6. @Dick Nee, dat model ken ik niet, wel van Randall en Sundrum, waar ik al eens eerder over heb geblogd. Dát model vind ik erg aantrekkelijk, het idee dat de zwaartekracht eigenlijk net zo sterk is als de drie andere krachten, maar dat z’n kracht grotendeels weglekt in de gecompactificeerde extra dimensies.

@K.J. Ja prima hoor, ga je gang. Leuk te lezen dat de Astroblogs zo voor online studenten van pas komt. Een hele eer. 🙂

• Dick Mesland zegt:

@Arie Het is een vervolg van dat model, met de extra theorie dat de extra dimensie niet heel klein hoeft te zijn.

• Ik zag net dat de voornaam van Sundrum Raman is, dus ben je daar niet mee in de war? In hun model – van Randall en Sundrum dus – komen twee ‘branen’ voor, de Planck-braan, waarbij de snaren pakweg 10^-33 cm groot zijn, en de TeV-braan, waarbij ze 10^-17 cm zijn, dus veel groter. ik denk dat je dat bedoelt met dimensies die niet heel klein hoeven te zijn.

• Dick Mesland zegt:

@Arie, Je hebt gelijk Raman is Sundrum. Ik heb het nog even nagelezen. Het model dat Randall tenslotte behandelt gaat inderdaad over een oneindige vijfde ruimtedimensie. Wij leven in een vierdimensionale braan (de zwaartekracht-braan) in een vijfdimensionaal universum. Zwaartekracht is sterk geconcentreerd op zeer korte afstand van onze braan, als ruimte-tijd voldoende “warped” is (hoofdstuk 22 uit haar boek). Dit model kent dus slechts één braan.

7. @ Arie, In je blog schrijf je over het Fysica 2015 artikel van Erik Verlinde. Het blijft de laatste tijd stil rondom de theorie van Verlinde. Weet jij of er recent nog iets gepubliceerd is over zijn nieuwe theorie van de zwaartekracht?

8. Nee, het is de laatste tijd stil moet ik zeggen. Zodra ik meer weet van of over Verlinde zal ik het hier melden.