6 december 2016

Het zoemt rond: LIGO zou zwaartekrachtsgolven hebben ontdekt – wellicht van botsende zwarte gaten! [Update]

Image credit: UMD/AEI/Milde Marketing/ESO/NASA

Een voorstelling van botsende zwarte gaten. De grafiek eronder laat zien hoeveel zwaartekrachtsgolven daarbij met een bepaalde golflengte ontstaan volgens twee modellen. Credit: UMD/AEI/Milde Marketing/ESO/NASA

[Update 20 januari 2016] Lubos Motl is

1. Wat heeft dat voor consequenties voor de hypothese van Erik Verlinde met zijn “emergente informatie zwaartekracht” hypothese ?

• Goede vraag, waar ik nu zo 1-2-3- even het antwoord niet op weet. Mochten de zwaartekrachtsgolven worden ontdekt dan is dat in ieder geval (weer) een bevestiging van de algemene relativiteitstheorie van Einstein, die deze golven in 1916 voorspelde. Het bestaan van de golven is indirect al bewezen en wel in 1974 door Hulse en Taylor aan de hand van een dubbelster, waarvan één component een pulsar is. De hoeveelheid weggelekte zwaartekrachtsstraling die door hen werd gemeten was precies de hoeveelheid die door de ART was voorspeld. Wat Verlinde hier voorspelt weet ik niet.

2. Net nog een update aan toegevoegd: hou 11 februari a.s. in de gaten!