4 december 2016

Heeft ons universum een schaduwuniversum waarin de tijd achteruit loopt?

richting van tijd

Treur niet om mensen die je in het verleden zijn ontvallen. Op een eigenaardige manier hebben zij een hoop om naaruit te kijken! Dat bedoel ik niet op een meta-fysische of spirituele manier – volgens sommige natuurkundigen bestaan er universa waarin de tijd namelijk achteruit beweegt. Dat zou betekenen dat er alternatieve werelden bestaan waarvan de verre toekomst zich in ons verleden afspeelt!

Dit wazige idee is al vaker voorgesteld, maar nu hebben de wetenschappers Sean Carroll en Alan Guth nieuwe aanwijzingen gevonden. Ze hebben namelijk aangetoond dat tijd tevoorschijn kan komen vanuit simpeler principes en dus een emergent verschijnsel is. Het werk van Carroll en Guth houd verband met een hardnekkig probleem binnen de natuurkunde: waarom wijst de tijd altijd dezelfde kant op? Het klopt dat wij alleen het verleden kunnen herinneren, maar voor de natuurwetten maakt het niet veel uit in welke richting de tijd loopt. Volgens die wetten kunnen alle fysieke processen zonder problemen “achteruit” bewegen. Op een diep, fundamenteel niveau hoeft een oorzaak niet pers

1. Wat losse vragen:
    Is tijd ook relatief, net als snelheid?
    Is “ons” universum hebben we overal de zelfde tijd-richting, andere kunnen elke mogelijke
    richting hebben, oneindig veel dus?
    Zijn er universa met dezelfde tijd-richting als de onze of is dat onmogelijk omdat wij die
    richting al bezetten?
    Kan een universum met een andere tijd-richting dezelfde plaats innemen als het onze?

2. Eeehh,,, ik pas 🙂

Ik doe een poging 😉

Tijd is inderdaad relatief, net als snelheid.

In principe zijn er maar 2 richtingen mogelijk: vooruit en achteruit.

Andere universa kunnen zeker onze tijdsrichting hebben

Goeie vraag 😛 – maar er wordt van antimaterie gezegd dat het materie is dat terug door de tijd reist. Voor fotonen staat de tijd dan weer stil, zoals bij alle deeltjes die precies met de lichtsnelheid bewegen.

• Ik roep ook maar wat zegt:

Als fotonen stilstaan in de tijd, dus niet ouder of jonger worden, is het dan niet zo dat aan ons universum nooit een echt definitief einde zal komen? Of gaat de snelheid van fotonen in de verre toekomst afnemen zodat de tijd er wel vat op krijgt?

• Fotonen staan niet echt stil in de tijd, het is de tijd om hun heen die stil staat/lijkt te staan omdat het foton op de lichtsnelheid reist. Buiten de belevingswereld van het foton gaat de tijd ook gewoon door, tijd is relatief.
        Stel je zit een film te kijken dan komt het beeld van je scherm naar je ogen. Eigenlijk komt er een hele reeks stilstaande beelden van je scherm naar je ogen toe. Beeldt je nou eens deze reeks stilstaande beelden in tussen je scherm en je ogen en beeldt je dan eens in dat je even snel met een van zo’n stilstaand beeld van je monitor naar je ogen reist. Omdat jullie even snel gaan zie je een stilstaand beeld en lijkt het alsof de tijd om je heen stil staat. Zo ervaart het foton het ook.

• Ik roep ook maar wat zegt:

Nu ben ik natuurlijk een leek (hence the name 😜) maar is het niet zo dat wanneer ik met de snelheid van het licht zou reizen, dat ik dan niet ouder wordt tov alles om me heen? Maw dat de tijd dan voor mij dus echt stilstaat?
          Iets zegt me dat ik nog steeds op het verkeerde spoor zit, maar ik weet ook niet echt wat het goeie dan is

• Elke natuurkundige zal zeggen “dat is een ongeldige vraag, omdat niets met massa de snelheid van het licht kan bereiken”.

Oke, dan nemen we 99% van de lichtsnelheid. Tijdverschuiving speelt dan een rol. Hoe sneller je door de ruimte beweegt, hoe langzamer je door de tijd beweegt. Dus als je in een ruimteschip met 99% van de lichtsnelheid door het heelal crossed, dan zal een externe waarnemer stellen dat de klok in je ruimteschip veel te langzaam tikt. Het lullige is dat jij andersom precies het omgekeerde zal zeggen, dat er niks met je klok mis is maar dat die van de waarnemer te langzaam tikt (wat jou betreft kan je stellen dat jij “statisch” bent en de waarnemer met 99% van de lichtsnelheid langs komt scheuren). Maar goed, als je met je schip een trip maakt naar verre bestemming, en vervolgens weer terug vliegt naar de Aarde, is er voor jou inderdaad minder tijd verstreken. Je zal dus minder ouder zijn geworden dan die waarnemer.

Zwaartekracht heeft hetzelfde effect. Bij extreem sterke zwaartekracht, zoals op het randje van een zwart gat, zal de tijd extreem vertragen tot zelfs stoppen (zoals waargenomen door een externe waarnemer). Jij merkt dat niet en voelt dat je als een spaghetti sliert het zwarte gat in duikt.

Dit is wel leuk, relativistic spaceship calculators;

• gert1904gert1904 zegt:

“Of met een simpeler voorbeeld, zit je in een vliegtuig, dan zal je horloge iets langzamer tikken vanwege de snelheid, en iets sneller vanwege de iets kleinere zwaartekracht.”.

Je doelt denk ik op het experiment van Hafale en Keating uit 1972. De kinematische tijdsdilatie is, precies volgens de voorspelling, positief of negatief. Dit is afhankelijk van de vliegrichting van het vliegtuig (westwaarts of oostwaarts). Zie:

• Dat experiment past er ook bij. Toen ik het schreef had ik de zgn twin-paradox (minder snel ouder worden) in gedachten en het GPS-systeem (tijdverschuiving door de snelheid -7ns en door de kleinere zwaartekracht +45ns, per saldo 38ns sneller tikkende klok).

Persoonlijk ben ik van mening dat het hele gebeuren niets met tijdreizen te maken heeft 🙂 maar als ik op een vraag reply volg ik altijd de algemeen geaccepteerde versies

• Olaf, ik heb een strikvraag voor je 🙂

Fotonen die b.v. door water of glas reizen doen dat niet met de lichtsnelheid…..staat de tijd dan ineens niet meer stil voor zo’n foton?

Groetjes, K.J.