10 december 2016

Ruimteschip voor Venus

Een wendbaar ruimteschip dat de atmosfeer op Venus gaat onderzoeken. Waarom Venus?
Venus is onze naaste buur aan de andere kant (tweede planeet vanaf de zon) Qua grootte, massa en zwaartekracht is Venus vergelijkbaar met de aarde. Venus heeft op een hoogte van 50 tot 70 kilometer boven de oppervlakte een atmosfeer met net zo’n temperatuur en druk als hier op aarde. Wetenschappers geloven dat het bestuderen van de omgeving op Venus belangrijk kan zijn voor een planetaire visie op onze aarde en de klimaatevolutie. Inzichten in de kenmerken van Venus zullen ook helpen om de duizenden nieuw gevonden exoplaneten beter te categoriseren als zijnde Aarde, Mars of Venus.

De unieke VAMP (Venus Atmospheric Maneuverable Platform), is een hypersonisch ruimtevaartuig, *’cabrioletachtige luchtrover met propeller’, dat wendbaar is en op zonne-energie door de atmosfeer van Venus gaat.
VAMP zal eerst door een satelliet/draagraket naar de plaats van bestemming vervoerd worden. Als zij veilig is aangekomen in de baan rond Venus, wordt de VAMP AV (Air Vehicle) ingezet. Als een dwarrelend blad zweeft zij naar beneden tot de juiste positie bereikt is, waarna de missie kan beginnen. Zij blijft in verbinding met de satelliet.

Gedurende de vlucht door de bovenste en middelste luchtlagen van Venus worden er wetenschappelijke data verzameld en via haar satellietmetgezel naar de aarde gestuurd.
VAMP AV zal voor een langere tijd in staat zijn om in een baan rond Venus te blijven (1 jaar) Doordat de handige ultralichte ballistische atmosferische ingang geen zwaar omhulsel heeft, wordt het mogelijk om de 50 kilo wegende instrumenten voor het wolkenonderzoek daarvoor te gebruiken.

Capaciteiten en ervaring

De deltavorm doet VAMP sterk lijken op de Northrop Grummans historische Flying Wing, B-2 Spirit en de X-47B onbemande luchtvaartuigen. Het concept is ontstaan doordat in de geschiedenis al veel geïnvesteerd is in vliegtuigen, autonome luchtvoertuigen, ruimtemissies en veel inzetbare en terugkerende systemen. Northrop Grumman werkt samen met L’Garde Inc, een expert in de ontwikkeling van capabele lichtgewicht inzetbare constructies voor toepassingen in de ruimtevaart.

Venus Atmospheric Maneuverable Platform (VAMP)
Ruimteschip voor Venus – VAMP – Airship on Venus

Reacties

  1. jan-paul zegt:

    Dat ziet er prachtig uit, alleen zijn we niet eens in staat, om een raket in de ruimte te schieten, zonder dat het explodeert , laat staan een Star Wars achtige ruimteschip.

  2. Is het aardse leven ooit op Venus begonnen (voordat het te broeierig werd)? Wie weet is er door meteorietinslagen materie van Venus meegekomen en was de start op aarde gemaakt. Venus lijkt verdomd veel op aarde en op de goeie hoogte misschien zelfs aangenamer toeven dan op Mars. Niet voor permanente bewoning, maar voor (?)
    Omstreeks 1962 kreeg men in de gaten dat de planeet veel langzamer rond haar as draaide als de aarde en tegen de wijzers van de klok in.
    Een boeiende planeet die je niet moet ‘aanraken’

    • Niet om te miere-jeweetwel 🙂

      Maar om een brok van Venus af te meppen, en het genoeg energie mee te geven om tegen de nogal aanwezige zwaartekracht van de Zon in, op Aarde te krijgen. Dan zou het om de Zon heen moeten zwiepen en aan de andere kant de Aarde tegen moeten komen. Dat zal niet meevallen. Van Mars naar Aarde is een stuk makkelijker.

      Ook, de jonge Zon scheen maar op 70% van zijn huidige kracht….maar Zonnewind was -tig keer sterker. Hoe dichter de planeet bij de Zon staat hoe kleiner de kans voor leven om te ontstaan/overleven. Ook hier heeft Mars een beentje voor, die zit op veiliger afstand.

      Nu keek ik toevallig vanavond een mooie aflevering van “How the Universe works” over Venus, en die schatten leven op een jonge Venus wel hoger in. Hoewel een tv-show, ik kan niet de experts onder de tafel kletsen. Dus ik zal wel een gierige vrek zijn 🙂
      https://www.youtube.com/watch?v=QBluWRwKDmo

  3. gert1904gert1904 zegt:

    Ik heb de blog drie keer gelezen, en toen begreep ik nog steeds niet waar het over gaat. Sorry.

    Dus heb ik het bronartikel eens gelezen. Citaat:

    “The Venus Atmospheric Maneuverable Platform (VAMP) air vehicle (AV) is an aeroshell-less hypersonic entry vehicle that transitions to a semi-buoyant, maneuverable, solar powered air vehicle for flight in Venus’ atmospjhere”.

    Oftewel: het gaat om een voertuig dat met hypersonische snelheid zonder “aeroshell” de atmosfeer van Venus binnentreedt. Daarnsa verandert het in een half-zwevend, door zonne-energie aangedreven luchtvoertuig dat door de atmosfeer van Venus vliegt.

    VAMP AV is dus een opblaasbare combinatie van een vliegtuig en een luchtschip. Spanwijdte 55 meter. Een deltavleugel. Die sterke gelijkenis met de genoemde andere vliegtuigen is, lijkt mij, vooral bedoeld voor het publiek en de investeerders.

    http://motherboard-images.vice.com/content-images/contentimage/22049/1432328831581413.jpg

    • @Gert1904 Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Ik had die vertaling ook zo, inclusief de uitvoerige uitleg van aeroshell-less (jij niet) Dat werd zo’n lange zin dat ik er een vrije vertaling van gemaakt had met een * An aeroshell-less hypersonic entry vehicle that transitions to a semi-buoyant, maneuverable, solar powered air vehicle for flight in Venus’ atmosphere.

      Klopt dat het een opblaasbare combinatie moet zijn. Ik zag het alleen niet terug in de officiële demo VAMP/LEAF van Northrop.

      Als je precies wilt zien of je beschrijving overeenkomt met de demo van Northrop, dan kun je bij ‘Bron’ onderaan de blog op het YouTube icoontje klikken (of VAMP/LEAF) Dat maakt het wat duidelijker voor je.

  4. Martin SchoenmakerMartin Schoenmaker zegt:

    Anderhalf jaar terug was er het HAVOC ontwerp dat je hier kan zien op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=0az7DEwG68A

    Wat mij overigens nieuwsgierig maakt is de afbeelding die je helemaal bovenaan je blog gebruikt. Ik zie hem ook staan op een webartikel uit maart 2014 (http://www.industrytap.com/solar-inflatable-drone-ready-circle-venus-year/18570) en ik zie hier een tafereel dat zeer zeker niet over Venus gaat.

    Zou men dit ontwerp ook willen toepassen op Titan? Ik zie namelijk toch echt de planeet Saturnus op de achtergrond…

    Ah… kijk in dit filmpje wordt gezegd dat het niet alleen voor Venus bedoeld is (ook al heet het VAMP): https://www.youtube.com/watch?v=tnDo6gPA9bc

    • @Martin, de afbeelding is gewoon een screenshot uit het filmpje. Ik denk dat NASA een concurrent is
      Het tafereel zal wel een artist impression zijn. Die wist vast niet waar Venus ligt (zoiets zou onze Daniëlle niet gebeuren)
      Die laatste link heb ik voor mijn eigen versie gebruikt (aangepast) Ah…dus je hebt mijn video niet bekeken of goed geluisterd (foei Martin)

      • Martin Schoenmaker zegt:

        Huh? Ik zou zweren dat er eerst een andere video in je bericht stond waarin met geen woord gerept werd over andere doelen dan Venus. In mijn laatste youtube link word namelijk gesproken dat het ontwerp ook toepasbaar is op (oa) Titan. Vandaar dus de artists-impression. Ik ga er van uit dat men professioneel genoeg is om te weten dat Venus niet zo dicht bij Saturnus staat 😉

        • Lieve Martin, ik heb eerst de video gemaakt en geüpload zodat ik dat meteen in de blog kon verwerken.
          Het geluid onder mijn versie is op de eerste 7 seconden na (zoiets) identiek. Het geluid heb ik gewoon door laten lopen. De beelden waarop die collega’s te zien zijn heb ik eruit gehaald en opgevuld met screenshots, beeldherhaling, foefje met ruimteschip wat over Venus vliegt (vanaf 2.04)
          Volgens mij hebben we het over hetzelfde.
          Ook op 1.38 in mijn versie hebben zij het over andere missies, of bedoel je dat niet?

          Het tafereel
          Aha jaja, dat is veel aannemelijker dat ze gewoon het Titan ontwerp voor VAMP VA Venus gebruikt hebben, de rakkers. Twee voor de prijs van een. Dan heb ik niks gezegd over de arstist’s impression…shame on me.
          Ik vroeg mij ook al af hoe zoiets van de opdrachtgever door de keuring kan komen.

Geef een reactie