7 december 2016

Nog even wat nabranders over GW150914

black-hole-chirp-670x440-160211-jpg

Het is vandaag ‘the day after the day before‘, de dag na de bekendmaking van de ontdekking van zwaartekrachtsgolven

1. Dick Mesland zegt:

Vraag van een leek:
    Het is spacetime dat golft. Maar met de meetmethode wordt de variatie in ruimte gemeten. Hoe zit het met die tijd?
    Als de tijd ook golft zouden de laserstralen elkaar toch nog steeds moeten uitdoven. Of staat tijd weer haaks op de golfrichting van de ruimte?

• Ja, net als ruimte golft ook de tijd met de passage van de zwaartekrachtsgolf. Maar net zoals bij de ruimte zal het golven van de tijd leiden tot golven in het licht van de infraroodlaser, die elkaar niet uitdoven doordat de pieken en dalen precies matchen, maar die iets licht doorlaten bij de detector, zoals je in de video ziet. Wat geldt voor de ruimte geldt ook voor de tijd.

• Dick Mesland zegt:

Ik weet niet of we elkaar begrijpen. Als de tijd net zo golft dan golft toch ook de lichtsnelheid mee, dus meet je nog steeds geen verschuiving in de fase, dus nog steeds geen signaal in de detector. Alleen als de lichtsnelheid niet zou worden beïnvloed door de golf kun je het verschil in lengte van beide bundels vaststellen.

• Ik kan er ook niet veel van bakken, dus ik heb de vraag doorgegeven. Met de reply kan je ook weer twee kanten op, of mijn Engels is niet goed genoeg 🙂

Dr. Frank Timmes van Arizona State University; He holds a B.S. in Physics from UC Santa Barbara, and M.S. & Ph.D. in Astronomy & Astrophysics from UC Santa Cruz.

De reply: Gravitational waves are really just waves in the space-time metric, so if the metric includes a time component, then it will also be a wave in time as well. In reality, it would be a wave in all space-like coordinates, however many there really are, 3, 4, 11…

“Hihihi, zag zojuist dat ik ook gevolgd wordt door @iamgw150914.”

Wedden dat ie je altijd inhaalt? 😉

3. Ik heb er een 15e nabrander aan toegevoegd. Zie zojuist dat er al 11 vakartikelen in de arXiv over GW150914 te vinden zijn.

4. Ik kan mij toch niet aan de gedachte onttrekken dat hoe meer massa je aan de reflectiespiegels hangt, hoe groter de signaalamplitude wordt (ten koste van de hogere frequenties). Mooie samenvatting overigens Arie, ik begrijp nu dat 2 zwarte gaten geen neutrino’s en gammaflitsen produceren uit die ronddraaiende oersoep, daar heb je dus nog gewoon minimaal een schepje gewone materie bij nodig. En die data komt dus nog binnenkort…als ik het goed heb begrepen.

5. Ik denk dat ik Dick Mesland begrijp.

Heb je nog steeds een faseverschuiving (met het daarbij behorende interferentiepatroon), wanneer afstand én tijd beiden voor een afwijking zorgen. Met andere woorden, compenseert de afwijking in tijd, de afwijking in afstand. Of vice versa.

Het is iig een vraag die ik niet kan beantwoorden.

Het antwoord van Timmes zegt dat het tijd componenent zich zich ook als een golf gedraagt. De verwijzing met de getallen slaan volgens mij op 3 spatiale dimensies, 4 voor spatiaal en éen temporaal, en met 11 verwijst hij naar String theorie.

Mies

• Precies….ik begreep de vraag ook. Als de tijd component ook een golfbeweging laat zien, versterkt deze dan de gemeten fase verschuiving va de lasers, of verzwakt deze het? Of heeft het geen invloed? Ik kom er niet echt uit. Ik zal morgen nog een keer om een toelichting vragen op de reply

Ik had niet aangegeven waarom de vraag bestond, dus vandaar dat zijn reply niet echt helpt. Mijn vraag aan hem was;

“Einstein said space and time are related, or “one”, and it should be space-time. Gravitational waves are waves in space-time, but are they also waves in time? Thanks in advance.”

• Dus zwaartekrachtgolven zouden dan vergelijkbaar kunnen zijn met EM golven, in zoverre dat daar ook sprake is van 2 componenten, de E en de H component die loodrecht op elkaar staan. Als dat zo is dan straalt (in analogie van EM) dus ieder target (massa) 50% van de ontvangen gravitatie energie weer uit, ofwel je zou gebruik kunnen maken van directoren en reflectoren a-la Yagi in de vorm van afgewogen massa´s om wat richteffect en versterking te krijgen???

• “Dus zwaartekrachtgolven zouden dan vergelijkbaar kunnen zijn met EM golven”
          Als de graviton bestaat, dan is dat inderdaad zo. Dan is de graviton voor zwaartekracht, wat de foton voor EM is, de gluons voor de sterke nucleaire kracht en de W en Z bosons voor de zwakke nucleaire kracht.

6. Nog even over het aspect van tijd, waarover in sommige reacties wordt gesproken. In alle berichten lees je dat de zwaartekrachtsgolven de ruimtetijd doet vervormen. En dat klopt voor beide componenten, de ruimte en de tijd. Bij de driedimensionale ruimte zet deze bij de passage van een zwaartekrachtsgolf even uit en krimpt, met de amplitude van de golf. Bij de tijd gaat deze even iets sneller en trager met dezelfde amplitude. Nee terug in de tijd gaat ‘ie niet, tijdreizen door zwaartekrachtsgolven is niet mogelijk.

7. Gravitational Waves Discovered! Here’s What You Need To Know

8. Je kan je ook helemaal uitleven in deze paper….GravWav’s op page 149 van de pdf;

Lecture Notes on General Relativity
    Sean M. Carroll
    http://xxx.lanl.gov/pdf/gr-qc/9712019v1.pdf (238 pages)

These notes represent approximately one semester’s worth of lectures
    on introductory general relativity for beginning graduate students in
    physics. Topics include manifolds, Riemannian geometry, Einstein’s
    equations, and three applications: gravitational radiation, black holes,
    and cosmology. Individual chapters, and potentially updated versions,
    can be found at http://itp.ucsb.edu/~carroll/notes/

9. @Dick Mesland.
    Je moet ook even denken aan hoe de uitdijing van het heelal verklaart wordt door de roodverschuiving. Hier rekt de ruimte-tijd uit en verschuift het licht naar rood. Als het heelal zou samentrekken verschuift het licht naar het blauwe toe. Met deze gedachte moet je ook even kijken naar de zwaartekrachtgolf die de ruimte-tijd doet samentrekken, blauwverschuiving, en uitrekken, roodverschuiving. Je kan die beweging vergelijken met je peristaltische beweging van je darmen zoals je kan zien en zoals iemand ook zei in dit blog http://www.astroblogs.nl/2016/02/11/ligo-heeft-zwaartekrachtsgolven-van-botsende-zwarte-gaten-ontdekt/ .

De detector bestaat uit twee 4 km lange buizen in een L-vorm. Zwaartekrachtsgolven hebben ook een frequentie, dus als een zwaartekrachtsgolf door de ruimte-tijd beweegt heb je stukken ruimte-tijd die samentrekken en andere stukken die uitrekken zoals de peristaltische beweging. Hierdoor ervaren beide buizen van de laser een verschillende verschuiving van het licht, ene is iets meer samengedrukt of uitgerekt dan de andere en hierdoor doven de twee stralen elkaar niet meer uit als ze door de buizen zijn geweest en weer bij elkaar komen in de detector en verzaakt dit een lichtpiek.

Dat met het samentrekken of uitrekken van de ruimte-tijd niet alleen ruimte, afstand, maar ook de tijd wordt beinvloed klopt, dat is de tijdsdilatie. Maar deze tijdbeinvloeding is voor beide buizen anders door de golfbeweging, peristaltische beweging, van het samentrekken of uitrekken van de ruimte-tijd door de zwaartekrachtsgolf. Dit tijdsverschil is dan weer terug te zien in de mate van de rood- of blauwverschuiving van het laserlicht en omdat deze verschuiving van beide buizen anders is doven de twee laserstralen niet uit maar krijg je een lichtpiekje, wat dan de detectie van de zwaartekrachtsgolf weergeeft.

• Dick Mesland zegt:

Dank rudiev.
      Dit is precies wat ik begon te vermoeden. In het simpele videootje aan het begin zien we twee golven van dezelfde golflengte. Dat beeld klopt dus niet. Wat tenslotte samenkomt van beide buizen zijn golven van verschillende golflengten. Dat verschil geeft het signaal.
      Dank ook alle anderen die zich over mijn vraag bogen.