8 december 2016

Wat zal de volgende grote ruimtetelescoop gaan worden?

JWST_SA

Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA wil binnenkort gaan bepalen wat de volgende grote ruimtetelescoop moet gaan worden. De Amerikaans-Europese Hubble-ruimtetelescoop heeft onze kijk op de kosmos volledig gerevolutioneerd en diens opvolgers, de James Webb Space Telescope en de Wide Field Infrared Survey Telescope (die in respectievelijk 2018 en 2024 gelanceerd zullen worden), lijken hetzelfde te gaan doen. Maar daarna? Wat voor soort telescoop moet NASA in de jaren ’30 lanceren?

Om die vraag te beantwoorden heeft NASA vier adviesgroepen samengesteld, die allemaal met concepten voor next-gen missies moeten komen. De vier groepen hebben allemaal een opdracht meegekregen van NASA. De eerste conceptmissie moet gericht zijn op het fotograferen van exoplaneten. De overige drie missies moeten gericht zijn op het detecteren van specifieke golflengtes van licht, namelijk optisch, r

1. Frank Helmich zegt:

De Far-IR surveyor (het CALISTO concept) zal zich met name op het hele verre heelal richten, in de periode dat er heel veel stervorming was en we van een kleine hoeveelheid sterren overgingen naar de hoeveelheid die we nu zien. De far-IR surveyor is overigens mede gedefinieerd naar aanleiding van Herschel.