9 december 2016

Stervorming in verre clusters van sterrenstelsels

The galaxy cluster Abell 1689 as seen by Hubble. The mass in the cluster acts as a gravitational lens, distorting the light from background galaxies into blueish arcs of light. Abell 1689 is relatively close by, but astronomers have now spotted clusters in the early universe via their lensing of even more remote, luminous galaxies, and have studied the star formation underway in their outer regions.

De eerste sterren verschenen zo’n honderd miljoen jaar na de oerknal op het toneel. Sindsdien hebben sterren (en processen die verband houden met stervorming) het universum verlicht en geleid tot zware elementen, planeten, zwarte gaten en zo’n beetje alle interessante zaken in het huidige heelal. Toen het heelal zo’n drie miljard jaar oud was (het is momenteel 13,8 miljard jaar oud) piekte de stervorming – op dat moment werden wel tien keer meer nieuwe sterren geboren dan vandaag de dag. Waarom dit gebeurde en of destijds andere processen aan het werk waren dan tegenwoordig is niet goed bekend. Dit vraagstuk is