6 december 2016

Zwart gat straalt helder door opgezweept oerlicht

B3 0727+409 black hole jet x-ray

Astronomen hebben gebruik gemaakt van het Chandra-observatorium om een opmerkelijke ontdekking te verrichten. Men heeft namelijk een straalstroom of “jet” van een supermassief zwart gat waargenomen, die deels verlicht wordt door het oudste licht in het universum. Het licht dat we nu opvangen is uitgezonden door de straalstroom in een tijd dat het universum slechts 2,7 miljard jaar oud was (een-vijfde van de huidige leeftijd). Op dat moment was de intensiteit van de kosmische achtergrondstraling, de nagloed van de oerknal, veel hoger dan nu.

De straalstroom in kwestie heeft een lengte van 300.000 lichtjaar en wordt uitgezonden door een zwart gat met als liederlijke naam B 0727+409. De jet is ontdekt doordat het zeer heldere r

1. Het wordt tijd dat Stephen Hawking weer eens een revisieartikel gaat schrijven over zijn zwarte gaten. Al die nieuwe features aan de polen duiden steeds meer op een interne structuur i.p.v. een singulariteit. Wellicht komen dan ook de quark-gluon “sterren” weer eens in beeld.