6 december 2016

Sterrenkundigen willen met pulsars zwaartekrachtsgolven met lage frequentie detecteren

gravwave_header

De ontdekking van zwaartekrachtsgolven – zowel op indirecte wijze door Taylor en Hulse in 1974 als op directe wijze door Advanced LIGO in 2015 – heeft een ware hausse aan aandacht voor dit fenomeen veroorzaakt. Stephen Hawking spreekt al van een nieuw venster op het heelal, dat we met behulp van de zwaartekrachtsgolf-sterrenkunde krijgen. E

1. Men maakt daarbij gebruik van het Shapiro delay effect.

2. Nico, bedankt voor de link! Het interessante is dat dit effect mogelijk kan vertellen wie er gelijk heeft, de Algemene Relativiteitstheorie van Einstein of MOND van Milgrom. Want over de aankomsttijd van zwaartekrachtsgolven, neutrino’s en fotonen geven beide theorieën verschillende voorspellingen. Bij GW150914 heeft men zwaartekrachtsgolven gezien, 0,4 seconde later gevolgd door hoogenergetische fotonen (gammastraling), wel wellicht dat we binnenkort horen welke theorie het bij het juiste eind heeft. [Update 15.15 uur] Ik kwam net dit vakartikel tegen, dat gaat over de Shapiro vertraging van GW150914. Volgens de auteurs is dat inderdaad opgetreden en bedraagt de vertraging opgelopen gedurende de 1,3 miljard jaar durende ‘oversteek’ van de zwarte gaten naar de aarde 1800 dagen.
    Een ander vakartikel over GW150914 trekt overigens wel conclusies over MOND of ART: “This provides a tighter bound on screening, and further constrains alternative models to dark matter and dark energy. We are even more confident in Einstein’s general gravity, although it still remains to be quantized.

• Jammer dat die GW zelf ook dit effect ondergaat, dan zouden de gammaflitsen ook wat voorspelbaarder worden…
      Goed leesbare artikelen, wat we dus missen is een merge van 2 neutronsterren om “alle” vragen op te lossen.