11 december 2016

Zwart gat in centrum van de Melkweg lijkt petadeeltjesversneller

Een artistieke impressie van de krachtige kosmische peta-elektronvoltversneller die een internationaal team van wetenschappers heeft ontdekt in het centrum van onze Melkweg. Credit: Dr. Mark A. Garlick & H.E.S.S. Collaboration Een artistieke impressie van de krachtige kosmische peta-elektronvoltversneller die een internationaal team van wetenschappers heeft ontdekt in het centrum van onze Melkweg.

1. Wellicht een domme vraag, maar is het dan in theorie ook mogelijk dat deze galactische deeltjesversneller de resultaten verstoort die onze aardse deeltjesversneller nu boekt?

• Ja, dat zou in theorie kunnen. Maar de LHC ligt onder de grond en de petadeeltjes waar we het hier over hebben bereiken wel de buitenrand van de atmosfeer, maar daar botsen ze met andere deeltjes en dan ontstaat een ‘cascade’ of waterval van nieuwe deeltjes, die minder energie hebben dan het oorspronkelijke deeltje. De deeltjes die het aardoppervlak bereiken en daar zelfs doorheen dringen richting LHC zullen denk ik weinig invloed hebben.

2. Dick Mesland zegt:

Kennelijk is een zwart gat niet zo onzichtbaar als de naam doet vermoeden. Straalt de gammastraling naar alle kanten van het zwarte gat? De jet, als mogelijke bron, staat toch loodrecht op het vlak van de melkweg, of is dat niet zo?

• Een zwart gat zelf is vooralsnog onzichtbaar. Maar vanwege de sterke zwaartekracht zal het materie in zijn omgeving beinvloeden, en dat is wat wel is waar te nemen. Dat van die jets klopt, maar is niet de enige plek waar materie of straling kan ontsnappen. Net buiten de event horizon is zoveel geweld dat ook daar em-straling ontstaat en als de richting van die straling van het zwarte gat af is, zal het ontsnappen. Er zijn een paar truuks die de aanwezigheid van een zwart gat verraden;

– Het SMBH in het centrum van de Melkweg hebben ze kunnen “bewijzen” door een aantal sterren die in omloop van dat SMBH baantjes trekken, te observeren. Hiermee konden ze ook berekenen dat de massa van het SMBH ongeveer 4 miljoen Zonmassa’s moet zijn.

– De jets van SMBH’s in andere sterrenstelsels kunnen waargenomen worden (of de invloeden van die jets op naarbij gelegen materie zoals gaswolken.

– Zwarte gaten kunnen de ruimte-tijd vervormen, zodat objecten op de achtergond “vervormen”. Zwaartekrachtlens.

– Een zwart gat die een gaswolk of ster opslurpt kan tijdelijk alle materie in zijn omgeving verhitten en dat is zichtbaar

– Hawking straling is nog een theorie en ook nog eens enorm zwak. Maar ook weer in theorie, zou dat waargenomen kunnen worden….echter nog? niet in de praktijk.

– En dan vrij recent, zwaartekrachtgolven. Twee zwarte gaten die om elkaar draaien en eventueel samensmelten veroorzaken die golven die nu waargenomen kunnen worden