11 december 2016

Hete Jupiter HD 80606b zorgt voor nieuwe discussie migratiemodellen

Voorstelling van de hete Jupiter HD 80606b

Voorstelling van de hete Jupiter HD 80606b (credit: NASA’s Jet Propulsion Laboratory)

Sinds de ontdekking van de allereerste exoplaneet in 1995 zijn er al bijna tweeduizend exoplaneten ontdekt – deze catalogus meldt er al 2098, maar of dat juist is betwijfel ik – en veel daarvan zijn hete Jupiters, zware gasreuzen zoals Jupiter, die zeer dicht bij hun moederster staan en daarom bloedje heet zijn. In eerste instantie dacht men dat dergelijke planeten uitzonderingen zijn, omdat in ons zonnestelsel de gasreuzen in de buitenregionen voorkomen en helemaal niet heet zijn. Maar al gauw bleek dat wij de uitzondering waren en dat het voorkomen van hete Jupiters eerder regel dan uitzondering is. Wel was men van mening dat de hete Jupiters eerst in de koude buitenregionen ontstaan en dan vervolgens onder invloed van gravitationele interactie, onder andere door passerende andere sterren, naar de binnenregionen migreren. Maar ja, wat doe je dan vervolgens als je weer een uitzondering op die hete Jupiters vind? Met de Spitzer infrarood-ruimtetelescoop hebben ze er zo eentje gevonden, een planeet die

Kan het niet een bruine dwerg zijn die tijdens een recente passage is ingevangen en de rest van zijn bestaan zal moeten gaan slijten als planeet van deze ster? Dat zou de merkwaardige baan toch ook kunnen verklaren?

• Nee, de massa van HD 80606b is vier keer die van Jupiter, da’s te weinig om een bruine dwerg te zijn. De massa van bruine dwergen ligt tussen 13 en 70 Jupitermassa’s.

Dan kan het alsnog een sub-bruine dwerg zijn geweest die is ingevangen. Die hebben een planetaire massa, maar ontstaan zoals bruine dwergen en sterren dat doen 😉