3 december 2016

Goud ontstaat door botsende neutronensterren

Van de negen heldere sterren die bestudeerd zijn Reticulum II bevatten drie ervan opvallend veel barium - typisch een element dat via snelle neutronenvangst geproduceerd wordt.

Van de negen heldere sterren die bestudeerd zijn in Reticulum II bevatten drie ervan opvallend veel barium – typisch een element dat via snelle neutronenvangst geproduceerd wordt.

De lichtste elementen van het periodiek systeem zijn vlak na de oerknal geproduceerd. Zwaardere elementen zijn door sterren gesmeed, door middel van kernfusie

1. quote ” In dat geval vallen supernovae buiten de boot, waardoor eigenlijk maar één optie overblijft: het samensmelten van neutronensterren (die dichte restanten van massieve sterren die supernova gegaan zijn). Dat betekent dat veel (zo niet alle) goud en platina op onze aardkloot op soortgelijke wijze ontstaan moet zijn. ”

in Studio Snugger zouden ze zingen :

Dat is kletspraat, dat is kletspraat, dat verhaal is helemaal niet waar.

tenzij je denkt dat je het aannemelijk kunt verwoorden en aantonen, want dit was wel héél erg kort door de gort.

Ik heb geprobeerd te verduidelijken waarom het samensmelten van neutronensterren “de boosdoener” zou moeten zijn.

• hoi Olaf,

het gaat mij met name om jouw laatste tekstregel :
        “Dat betekent dat veel (zo niet alle) goud en platina op onze aardkloot op soortgelijke wijze ontstaan moet zijn.”

Kijk ik ben maar een eenvoudig consument die zo te hooi en te gras kennis probeert te nemen van “ruimtelijke” ontwikkelingen.

inmiddels heb ik begrepen dat er verscheidene generaties sterren moeten zijn.
        samengetrokken uit pure waterstofwolken en
        de gekringloopte uit kosmisch afval van novae e.d.

onze zon zou óók zo’n kringloop type moeten zijn.
        ontstaan uit de samentrekking van stofschijf//rookgordijn waarin nog bruikbaar waterstof.

ok allemaal prima,
        zon , waterstof en helium
        mercurius, venus en aarde veel ijzer in de kern en
        mars, alweer een stuk minder
        jupiter, saturnus, neptune en uranus alweer veel minder en hoofdzakelijk waterstof en andere gassen.

dus : gas – zware metalen – gassen
        en Die segregatie begrijp ik niet zo. het schijnt zo te moeten.

OF doel jij op een kosmisch bombardement van ruimtepuin direct afkomstig en bestaande uit brokken neutronenster. ?? en waarom in dat geval dan uitgerekend de 4 binnenplaneten. ??

Ik bedoel ongeveer dat laatste. Dat de gaswolk waaruit de zon is ontstaan, is “ingezaaid” met producten van snelle neutronenvangst. Vervolgens is bijvoorbeeld dat goud in het gehele zonnestelsel terecht gekomen. Ja, de zon bevat een beetje goud en ook de gasplaneten. Die bestaan echter vooral uit waterstof en helium, zodat het daar aanwezige goud bijzonder verdund is en, vermoedelijk, naar het centrum getransporteerd is door het ontstaansproces. Dat geldt ook voor het ijzer: ook dat is gewoon in de gasplaneten terecht gekomen, maar kan door de aanwezige druk en temperatuur niet als “normale” vorm bestaan.

• resumerend : ons Zonnestelsel is ontstaan uit een (tegenwoordig afkeurenswaardige) gifwolk afkomstig van gerecycled nova materiaal. ( niet zwaarder dan ijzer )
      het goud en andere zware metalen zijn afkomstig van (uitééngevallen ??) samengesmolten neutronensterren die vervolgens o.a. onze Melkweg broksgewijs ermee doorspekken.
      zo zou het moeten gaan toch ?
      of gaat het om enkelvoudige (ontsnapte) atomen die continue het heel-al doorkruisen en aldus naarmate de ouderdom van een object ( van baby tot de 10000 jaar oude pijnbomen ) in wisselende maar consistente hoeveelheden aantoonbaar zouden moeten zijn.
      waarschijnlijk zou dit ook in sedimentaire afzettingen aantoonbaar moeten zijn . toch ?

3. Methode 2: “Using the LBNL’s Bevalac particle accelerator, Morrissey and his colleagues boosted beams of carbon and neon nuclei nearly to light speed and then slammed them into foils of bismuth. When a high-speed nucleus in the beam collided with a bismuth atom, it sheared off part of the bismuth nucleus, leaving a slightly diminished atom behind. By sifting through the particulate wreckage, the team found a number of transmuted atoms in which four protons had been removed from a bismuth atom to produce gold. Along with the four protons, the collision-induced reactions had removed anywhere from six to 15 neutrons, producing a range of gold isotopes from gold 190 (79 protons and 111 neutrons) to gold 199 (79 protons, 120 neutrons), the researchers reported in the March 1981 issue of Physical Review C.”
    Bron: http://www.scientificamerican.com/article/fact-or-fiction-lead-can-be-turned-into-gold/