6 december 2016

Nabije supernovae hebben de aarde gebombardeerd

Animatie van een supernovae.

Animatie van een supernova.

Een team van wetenschappers heeft bewijs gevonden voor een reeks zware supernova-explosies die in de buurt van de aarde zijn afgegaan. Men heeft namelijk afzettingen van ijzer-60 gevonden in bodemmonsters uit alle oceanen. Dit ijzer-60 is vooral geconcentreerd in een laag van 3,2 tot 1,7 miljoen jaar oud. De betrokken onderzoekers waren verbaasd met deze verspreiding over 1,5 miljoen jaar. Dat betekent namelijk dat destijds meerdere supernovae in relatief korte tijd moeten zijn ontploft.

Het is wellicht geen toeval dat op hetzelfde moment de aarde flink afkoelde en het Plioceen-tijdperk veranderde in het Pleistoceen, bekend om zijn ijstijden. Daarnaast is ook een kleinere concentratie ijzer-60 aangetroffen met een leeftijd van 8 miljoen jaar, hetgeen overeenkomt met klimaatsverandering in het Mioceen.

De supernovae in kwestie stonden op minder dan 300 lichtjaar afstand en zouden dus even helder gestraald moeten hebben als een volle maan. Als gevolg hiervan is de aarde een tijd lang gebombardeerd met kosmische straling. Gelukkig was de intensiteit ervan niet hoog genoeg om tot een massale uitsterving te leiden. Het lijkt er w

1. hoi Olaf,

gisteren plaatste ik het navolgende nav jouw artikel over goud afkomstig van neutronensterren.

henk zegt:
    6 april 2016 op 14:26

resumerend : ons Zonnestelsel is ontstaan uit een (tegenwoordig afkeurenswaardige) gifwolk afkomstig van gerecycled nova materiaal. ( niet zwaarder dan ijzer )
    het goud en andere zware metalen zijn afkomstig van (uitééngevallen ??) samengesmolten neutronensterren die vervolgens o.a. onze Melkweg broksgewijs ermee doorspekken.
    zo zou het moeten gaan toch ?
    of gaat het om enkelvoudige (ontsnapte) atomen die continue het heel-al doorkruisen en aldus naarmate de ouderdom van een object ( van baby tot de 10000 jaar oude pijnbomen ) in wisselende maar consistente hoeveelheden aantoonbaar zouden moeten zijn.
    waarschijnlijk zou dit ook in sedimentaire afzettingen aantoonbaar moeten zijn . toch ?

wat denk je is er enige analogie tussen deze 2 (novae en neutronensterren) inzake aantoonbare sedimentatie ??

2. Dick Mesland zegt:

Is het bekend of dit soort metingen ook op Mars worden gedaan?
    Lang geleden, in 1985 tijdens de vlucht van Wubbo Ockels in het Spacelab, bleken dosimeters in een biologische incubator, binnen de bescherming van de shuttle en van spacelab zelf, al na 1 week ruim 0.5 inslag van HZE deeltjes per cm² gedetecteerd te hebben. De aard van deze zware ionen is destijds niet vastgesteld, maar het gaf wel aan dat al op 300 km hoogte een flinke dichtheid van o.a. Fe ionen rondvliegen.