3 december 2016

Hubble waarneming aan uitdijing heelal roept vragen op over donkere energie en het ΛCMD model

LCDM

Sinds de jaren negentig weten we dat het heelal versneld uitdijt – iets dat we weten door waarnemingen aan type Ia supernova, onafhankelijk van elkaar verzameld door twee teams onder leiding van

1. We zien het plaatje van de puzzel, maar moeten de stukjes nog vorm geven.

Al is het natuurlijk wel zo dat donkere materie en donkere energie eigenlijk begrippen zijn voor waarnemingen waarvan we helemaal niet weten waardoor het nou veroorzaakt wordt en op deze begrippen zijn de modellen verder uitgebouwd of aangepast. Niet meer dan logisch dat we de modellen bij moeten schaven of zelfs moeten gaan herzien.
    Soms heb ik het idee dat we op een verkeerde afslag zitten, er is zoveel data en er wordt zoveel bijverzonnen om iets maar kloppende te krijgen terwijl we misschien niet eens alle ingredienten weten en dat er daardoor niet kloppend gaan krijgen. Maarja, dat is de weg van wetenshap…

2. De Hubble constante is gelijk aan de (verwijderings)snelheid gedeeld door de afstand (van sterrenstelsels). De snelheid waarmee sterrenstelsels zich van ons af bewegen is bepaald door meting van de roodverschuiving in het spectrum van het licht van de betreffende sterrenstelsels. Op deze roodverschuiving is de hele theorie van het heelal gebaseerd, Helaas, de roodverschuiving is als maatstaf alleen geschikt voor sterren in ons melkwegstelsel. Lees maar eens de bevindingen van de verguisde astronoom Halton Arp over “quasars and redshifts”. Inderdaad de astronomie zit op de verkeerde afslag (volgens mij).

3. Dat de Cepheïden en type Ia supernovae onbetrouwbaar zijn als standard candle is al in een behoorlijke lading journals en papers naar voren gebracht.

Verder, Brian Schmidt zegt zelf dat hij voor 95% zeker is van de expansie van het heelal. Op mijn vraag voor hoeveel procent hij dan zeker is van een versnellende! expansie, moet ik nu nog (maanden later) een antwoord krijgen 🙂

In de eerste minuut het stukje over die 95%, al komt het uit de mond van zijn collega https://www.youtube.com/watch?v=FO4lIgcSgr0&index=1&list=PL7i5RO7jlMENCuMJVH3NNhfuaOOUy0XEs

De gehele serie is trouwens aan te raden;
    ANU ASTRO1x Greatest Unsolved Mysteries of the Universe;

En de het vierde deel (in totaal verzorgen zij vier cusussen in een pakket)