11 december 2016

VLT Survey Telescope legt de Fornax-cluster vast

eso1612a

Deze nieuwe opname van de VLT Survey Telescope (VST) van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili toont een spectaculaire samenscholing van sterrenstelsels die de Fornax-cluster wordt genoemd. De stelsel staan in het zuidelijke sterrenbeeld Fornax, wat

1. evandijkenevandijken zegt:

In het tweede blokje tekst staat: “het enorme bereik van de zwaartekracht”. Ja, ik zie het wel, er staat NIET het enorme vermogen van de zwaartekracht. Maar als ondanks dat enorme bereik, clusters bij elkaar worden gehouden dan moet je toch ook spreken van het enorme vermogen van aantrekkingskracht?

Ik heb hier al eens eerder een vraag gesteld over de kracht van de zwaartekracht. Ik had het er over dat die kracht toch wel enorm moest zijn want de aantrekkingskracht van de zon tenslotte verhoedt het wegvliegen van de aarde van de zon en het wegvliegen van de maan van de aarde. Er werd me geantwoord dat de zwaartekracht toch uiterst gering is. Nu lees ik in dit artikel dat zelfs gehele clusters bij elkaar worden gehouden door de onderlinge aantrekkingskracht van de grootste stelsels!

Dit was opmerking één. Nu twee:

Wát is aantrekkingskracht precies?
    Wát is het dat ik gewicht heb, wát is de kracht dat de aarde de maan aan zich verbindt?

Vriendelijke groet,