11 december 2016

Duits-Nederlandse impuls voor zwaartekrachtsgolvenonderzoek

Credit afbeelding: NIKHEF

Nikhef-directeur Stan Bentvelsen tekent de samenwerkingsovereenkomst. Links premier Rutte. Credit afbeelding: NIKHEF

Vandaag hebben Nikhef en het Duitse Albert-Einstein-Institut in aanwezigheid van minister-president Mark Rutte een verklaring ondertekend om de wetenschappelijke en technologische samenwerking op het gebied van zwaartekrachtsgolvenonderzoek verder te versterken. Plan is ook om een gezamenlijke visie op een nieuwe (derde generatie) detector voor zwaartekrachtsgolven te ontwikkelen. De ondertekening vond plaats tijdens de Hannover Messe 2016, de grootste technologiebeurs ter wereld.

Op 11 februari dit jaar maakten wetenschappers bekend dat zij voor het eerst direct zwaartekrachtsgolven hadden gedetecteerd. Nederlandse wetenschappers waren nauw betrokken bij deze baanbrekende ontdekking en hebben cruciale bijdragen geleverd aan de validatie van de meting, de data-analyse van deze zwaartekrachtsgolven, en werkten mee aan de astrofysische interpretatie. Sindsdien is dit onderzoeksgebied in een stroomversnelling terecht gekomen. Terwijl het zwaartekrachtsgolvenonderzoek onverminderd doorgaat met de huidige infrastructuur, is het dringend noodzakelijk om alvast een visie te cre

Ik zou bijna grappen gaan maken over hoe Rutte bij de eerstvolgende verkiezingen de invloed van electorale zwaartekracht op het zetelaantal van zijn partij zal gaan ondervinden. Maar “ha-ha-ha” hard lachen om alles, dat laat ik toch maar aan Rutte over. 😉

Gert (part time politieke plaaggeest)

2. Zou mooi zijn als die Einstein Telescoop er komt en gezien de overeenkomst met de duitsers zal het wel wat meer kans in de EU maken om subsidie te gaan krijgen. Kosten worden al op 1 miljard geschat, maar dat zal wel weer wat gestegen zijn in de tussentijd.
    Deze detector moet ook onder de grond komen om ruis van kosmische straling nog meer uit te sluiten.