9 december 2016

ALMA meet met grote precisie massa superzwaar zwart gat in nabij sterrenstelsel

160505-ngc1332_1

Een combinatie van waarnemingen aan de centrale roterende schijf van koolmonoxide gas rondom het zwarte gat in NGC 1332 met Hubble en ALMA. Gas met een blauwe kleur komt naar ons toe, met een rode kleur beweegt van ons af. Credit: A. Barth (UC Irvine), ALMA (NRAO/ESO/NAOJ); NASA/ESA Hubble; Carnegie-Irvine Galaxy Survey.

Sterrenkundigen zijn er in geslaagd om met grote precisie de massa te meten van het superzware zwarte gat in NGC 1332, een groot elliptisch sterrenstelsel, dat met een afstand van 73 miljoen lichtjaar in het sterrenbeeld Eridianus relatief dichtbij staat. Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), een reeks radiotelescopen in Chili die vooral kijken in het (sub-)millimeter gebied van het elektromagnetische spectrum, hebben ze de snelheid kunnen meten van koolmonoxide gas, dat met grote snelheid rondom dat zwarte gat vliegt. Het gas blijkt een snelheid te hebben van zo’n 500 km/s en op basis daarvan kon men de massa van het zwarte gat bepalen: 660