11 december 2016

Nieuwe staat van waterstof ontdekt met een belangrijke rol in het inwendige van gasplaneten

dark hydrogenWaterstof is het meest voorkomende element in het universum. Het is ook de meest simpele: een waterstofatoom bestaat uit slechts

Tjonge, dat is eigenlijk een heel grote ontdekking!
    Wat ik me afvraag: hoe verkrijgt men in een laboratorium een druk van 1,5 miljoen atmosfeer?

• Uit de bron; “Using a laser-heated diamond anvil cell to create the conditions likely to be found in gas giant planetary interiors, the team probed the physics of hydrogen under a range of pressures from 10,000 to 1.5 million times normal atmospheric pressure and up to 10,000 degrees Fahrenheit.”

En via Google; https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_anvil_cell

“A diamond anvil cell (DAC) is a high pressure device used in scientific experiments. It allows compressing a small (sub-millimeter-sized) piece of material to extreme pressures, typically up to around 100-200 gigapascals, although it is possible to achieve pressures up to 770 gigapascals (7,700,000 bars / 7.7 million atmospheres).[1][2]

The device has been used to recreate the pressure existing deep inside planets, creating materials and phases not observed under normal conditions. Notable examples include the non-molecular ice X,[3] polymeric nitrogen[4] and metallic xenon (an inert gas at lower pressures).”

Ik wist het ook niet…dacht dat 1.5 mln atm misschien een typefoutje was. Blijkt 7,7 mln atm te kunnen behalen 🙂