6 december 2016

Radiostille quasars functioneren hetzelfde als hun luide soortgenoten

radio quiet galaxy

Mini-straalstromen die worden uitgestoten door supermassieve zwarte gaten zijn verantwoordelijk voor het verschijnsel van “radiostille” quasars, zo blijkt uit onderzoek. Een quasar is een sterrenstelsel dat gigantisch veel straling uitzendt – die straling kan soms aan de andere kant van het waarneembare universum nog zichtbaar zijn. Bij radioheldere quasars is de intense radio-emissie duidelijk afkomstig vanuit krachtige straalstromen die door het centrale zwarte gat uitgestoten worden. Maar bij de radio-emissies van radiostille quasars is het veel lastiger om de bron te achterhalen. Om de meeste radiostille quasars te bestuderen moeten astronomen wachten op de volgende generatie telescopen, zoals de Square Kilometer Array. Soms hebben astronomen het geluk om een radiostille quasar te vinden die zich achter een zwaartekrachtlens bevindt. Een zwaartekrachtlens is een object (meestal een cluster van sterrenstelsels) dat met zijn zwaartekracht het licht van een achtergelegen object (meestal een sterrenstelsel) doet vervormen