9 december 2016

Meeste gammaflitsen gaan aan ons voorbij

This artist's illustration shows a narrow beam generated by the merger of two neutron stars and a resulting gamma-ray burst (GRB). Astronomers used several telescopes, including Chandra, to determine that these violent stellar mergers produce very narrow jets by studying the gamma-ray burst called GRB 140903A.  The implication of this result is that a vast majority of these events will go undetected since most will not be directed along the line of sight towards Earth necessary for detection by telescopes. The smaller panels show an optical view of GRB 140903A (left) and an X-ray view from Chandra (right).

Gammaflitsen of Gamma-ray Bursts (GRB’s) behoren tot de meest gewelddadige gebeurtenissen in het universum. Hoewel dit soort explosies ontzettend helder zijn, blijkt uit gegevens van Chandra en Swift dat het merendeel van de gammaflitsen letterlijk aan ons voorbij gaan. Astronomen vermoeden dat sommige GRB’s het gevolg zijn van de botsing tussen twee neutronensterren, of tussen een neutronenster en een zwart gat. Het nieuwe onderzoek heeft het beste bewijs ooit geleverd dat bij zo’n botsing een zeer nauwe “jet” of straalstroom ontstaat. Als die jet niet preci