20 oktober 2017

Astronomen ontdekken “kleinste” zonnestelsel ooit

Kepler 80

Astronomen hebben een mini-zonnestelsel ontdekt met een ongebruikelijke configuratie. Het gaat om het planetenstelsel met als naam Kepler-80. Rondom de zonachtige ster draaien maar liefst vijf planeten op zeer korte afstand van de moederster. Het complete planetenstelsel is 150 keer kleiner dan de afstand tussen de aarde en de zon – hierbij behoort Kepler-80 tot de zogenaamde STIP’s (Systems with Tightly-spaced Inner Planets). De vijf planeten draaien in respectievelijk

1. Johan B. zegt:

Korte afstand van hun zon. Zullen wel onleefbaar zijn dan.

2. Tot op zekere hoogte natuurlijk

Het gehele systeem is 150 keer kleiner dan de afstand tussen de aarde en de zon, dus alle planeten liggen binnen een straal van 1 miljoen km (dat is maar 3 x de afstand Aarde-Maan). Orbit tussen 0,9 en 9 dagen. Qua temperatuur van de ster is het amper minder dan die van de Zon.

Mercurius ligt op 0,387 AU (58 x zo ver) en periode van 88 dagen (10 x zo groot). Ik denk niet dat het echt veel verschil maakt hoe heet die ster is. Je hebt dan wel een heel uitzonderlijk en zwak sterretje nodig, en dat kan het niet zijn met een temp van 4250C (massa 0,722 Zon en straal 0,64 Zon)

Wat voor een ster heb je nodig om 0,1AU in de habitable zone te krijgen? Een rode dwerg van 0,25 Zonmassa zou een HZ op 0,5AU hebben, dus net Mercurius en Venus van dienst zijn.