11 december 2016

Jonge sterrenclusters in de galactische halo stellen astronomen voor raadsel

embedded star clusters in galactic halo

Astronomen hebben zeven nieuwe embedded star clusters aangetroffen in de halo van de Melkweg – versluierde sterrenclusters in het Nederlands. Dit zijn sterrenclusters die zich binnen een uitgestrekte gas- en stofwolk bevinden, waardoor ze lastig te detecteren zijn. De clusters zijn aangetroffen in gegevens die zijn verzameld door NASA’s

1. Die halo van de Melkweg staat nog meer in het nieuws. Vandaag is ook bekend geworden dat aan de hand van gas in de halo gebleken is dat de halo ook roteert. Niet zoveel als de schijf van de Melkweg roteert, maar de halo is ook niet stationair, zoals eerst werd gedacht. Zie http://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/astronomers-discover-dizzying-spin-of-the-milky-way-galaxy-s-halo De richting van halo en schijf is dezelfde kant uit. De snelheid van de halo is 650.000 km/u, die van de schijf 870.000 km/u

Dat zijn voor mij toch bewijzen dat halo en schijf helemaal niet van die onafhankelijke structuren zijn dan men denkt. Zou de halo dan toch simpelweg dezelfde structuur zijn als de bulge (die volgens mij ook roteert)?