19 maart 2024

Kromming van de Melkweg dan toch veroorzaakt door de Sagittariusdwerg?

De Sagittariusdwerg is door de zwaartekracht van de Melkweg uiteen getrokken tot een lange sliert van gas, sterren en clusters. Credit: David Martinez-Delgado (MPIA) & Gabriel Perez (IAC).

Rondom onze Melkweg draaien zo’n 50 sterrenstelsels. De twee grootste hiervan, de Grote en Kleine Magelhaanse Wolken, waren lange tijd de satellietstelsels op de kortste afstand tot het melkwegstelsel. In 1994 kwam hier verandering in, toen men een satellietstelsel vond op een afstand van slechts 80.000 lichtjaar vanaf de aarde: het Sagittarius-dwergstelsel. Deze afstand is dusdanig klein, dat het stelsel langzaam aan stukken wordt getrokken door de zwaartekracht van de Melkweg. Hierbij is een lange stroom, of sliert, van sterren en clusters gevormd. Okee, laten we eens teruggaan naar het jaar 1956. Aan de hand van radio-opnames is toen vastgesteld dat de buitendelen van de schijf van de Melkweg gekromd zijn. De Magelhaanse Wolken staan op een te grote afstand om hiervoor verantwoordelijk te zijn. Bovendien bleek in 2010 dat ook het Sagittarius-stelsel niet de boosdoener zou kunnen zijn, aangezien de massa van dit dwergstelsel hiervoor te laag zou zijn: ‘slechts’ 600 miljoen zonnemassa’s. Dat betekent dat de herkomst van de kromming een raadsel nog altijd een raadsel is. Nu heeft een team van astronomen nieuwe berekeningen uitgevoerd en zijn hierbij tot een opmerkelijke conclusie gekomen. Het blijkt namelijk dat oorspronkelijke massa van het de Sagittariusdwerg veel hoger moet zijn geweest: ruim 60 miljard zonnemassa’s. Dat betekent dat Sagittarius dan toch verantwoordelijk moet zijn geweest voor de kromming van de Melkweg. Case closed? De tijd zal het leren 🙂