6 december 2016

IceCube laat zien dat lichte steriele neutrino’s toch niet bestaan

icecube-observatory

Natuurkundigen hebben met de neutrino-detector IceCube in het ijs van de Zuidpool vast kunnen stellen dat lichte steriele neutrino’s, met massa in de orde van grootte van een elektronvolt, toch niet bestaan – ze weten ’t voor 99% zeker. Er zijn drie soorten (‘smaken’) neutrino’s bekend en die steriele neutrino’s zouden mogelijk een vierde soort zijn. Een zware variant steriele neutrino’s, met massa van enkele KeV, kan wellicht een alternatieve verklaring bieden voor donkere materie, de mysterieuze massa die 85% van alle massa in het heelal vormt, maar die nog steeds niet direct gevonden is. Sinds experimenten met de Liquid Scintillator Neutrino Detector (LSND) van het Los Alamos National Laboratory twintig jaar geleden stuitten op een anomalie in de waarnemingen aan neutrino’s is het bestaan van de vierde smaak neutrino’s geopperd. De ‘gewone’ neutrino’s – dat zijn de elektron-, muon- en tau-neutrino’s – kunnen reageren met andere materie via de zwaartekracht en de zwakke wisselwerking, de twee zwakste krachten in de natuur. Omdat ze niet reageren op de sterke en elektromagnetische wisselwerking reageren ze amper op andere materie en kunnen ze met gemak door sterren en planeten vliegen – op dit moment vliegen er zonder dat je ’t merkt biljoenen neutrino’s door je lichaam. Het is dankzij de zwakke wisselwerking dat er heel af en toe eentje reageert met een elektron of een proton en dan wordt dat opgemerkt door detectoren zoals het Europese Antares (straks: KM3NeT) en Amerikaanse IceCube, waarvan je op de afbeelding boven het gedeelte b

1. Lijkt me geen logische redenering, als hoge concentraties steriele neutrino´s donkere materie moeten voorstellen dan verwacht je ook alle andere types in hoge concentraties op diezelfde plek als ze daaruit ontstaan. Niets verbiedt het m.i. om als solo type door het leven te gaan, in dat geval zeggen de bevindingen van ice-cube dus niets. Maar goed, steriele neutrino´s planten zich sowieso niet voort en van de overblijvende transgenders hebben we blijkbaar ook niets te verwachten als DM kandidaten 😉