7 december 2016

Dwergplaneet Ceres is vermoedelijk geologisch actief

Anuna Mons

Zes studies hebben nieuwe en belangrijke inzichten verschaft over de dwergplaneet Ceres, het grootste object in de planeto

1. Ben Dijkhuis zegt:

Interessant artikel. Wie weet van Ceres nog meer in petto heeft!

Chorine zouten? Beetje verkeerd vertaalt uit het Engels wellicht. Misschien is ‘chloridezouten’ een betere vertaling. Chlorine is chloor(gas).
    Alhoewel: Ik heb gelezen dat in de Occator-krater sulfaten zijn aangetroffen, die de heldere witte vlekken kunnen verklaren.

Er staat toch chlorine zouten? Ik heb het niet aangepast, dus wellicht dat een collega van mij dat gedaan heeft 😉

• “Chlorine ” is inderdaad de Engelse/US omschrijving voor wat wij Chloor noemen.
      “Chlorine Salts (zie Bron EurekAlert) ” zijn dus Chloorzouten !

[ Dat kunnen chloriden zijn (zoals ons keukenzout), maar ook bv chloraten (zoals in vuurwerk) of perchloraten of hypochloride (zoals in chloorbleekmiddel) … ]

= = =

Wat mij in het artikel veel meer verwondert, is dat een klein rotsblokje als Ceres (, na 4,5 miljard jaar nog steeds) geologisch actief zou kunnen zijn. Wat is de ‘drijvende kracht’ voor al die activiteit ?

Dat er dan vervolgens ook nog water(damp) is gedetecteerd verbaast mij niet meer zo: zouten kunnen erg hygroscoop zijn, en houden op die manier langer water vast. De vrijgave van water duur zo langer, bovendien kunnen er door die geologische activiteiten nieuwe kristalwater-bevattende lagen aan de buiten kant worden geëxposeerd….
      [ Of het is nieuw water, vers aangevoerd door recente inslagen van waterrijke planetesimalen. ]

• Wybren de Jong zegt:

Goed gezien, Obelix (Paul)! Na meer dan 0,5 miljard jaar zou Ceres echt niet meer geologisch actief mogen zijn, tenzij er een krachtbron is (die tot nu toe nog niet gevonden is, lijkt me).
        Bij Pluto stond ik ook al verbaasd over de voortgaande activiteit.
        Het lijkt me tijd worden dat wetenschappers zich daar eens serieus in gaan verdiepen en niet alleen maar wegwuiven met ‘het zal wel radioactiviteit zijn of zoiets’. Dat is allang niet steekhoudend meer.

Je haalt me de woorden uit de mond Wybren! Volledig mee eens. Het wordt de hoogste tijd voor onderzoek naar de energiebron in dwergplaneten. Ceres en Pluto hebben ons al versteld doen staan en als dadelijk New Horizons bij de volgende KBO geologische activiteit waarneemt, dan sta ik niet eens meer gek te kijken. Wat mij betreft wordt het tijd voor een lander met een robotkarretje op Ceres.