10 december 2016

Is EPIC 204278916 een tweede Tabby’s Star? Ik dacht ’t niet

dyson_sphere

Voorstelling van een Dysonsfeer rondom een ster. Image credit: public domain art by CapnHack, via http://energyphysics.wikispaces.com/Proto-Dyson+Sphere.

Het verhaal van KIC 8462852 alias Tabby’s Star is bekend, een ster die gedurende de Kepler-waarneemperiode grote en onregelmatigheden dips in z’n lichtcurve vertoonde, welke tot nu toe niet met ‘conventionele’ oorzaken verklaard kunnen worden, zodat sommige sterrenkundigen als reden hebben aangevoerd dat

1. Als een flinke exoplaneet maximaal goed kan zijn voor een dip van 1%, hoe zou een zwerm kometen dan ooit goed kunnen zijn voor 20 of zelfs 65%? Dan zou die zwerm kometen toch een ‘oppervlak’ van 20 of zelfs 65 x zo groot als die flinke exoplaneet moeten omvatten? Is dat niet extreem onwaarschijnlijk?

Waarom zou het trouwens geen Dyson Sphere in aanbouw kunnen zijn, gebouwd door aliens van een ster in de buurt, die hun oog hebben laten vallen op een mals jong sterretje, in plaats van hun eigen al enigszins bejaarde ster? Misschien is die aliens wel niets menselijks vreemd: liever een groen blaadje. 😉

Sybold Deen

• Eén zo’n komeet zal – vergeleken met een flinke exoplaneet – niet zo veel voorstellen. Maar komeetwolken zoals de Kuipergordel en de Oortwolk rondom de zon bevatten biljoenen ijskoude klompen, die in de buurt van de ster tot activiteit kunnen komen. De staarten van de kometen kunnen miljoenen kilometers lang worden en als een hele zwerm zo’n ster passeert dan zou de gezamenlijke stofwolk best wel eens voor grote terugval in de lichtsterkte kunnen zorgen. Het zijn dus niet zozeer de komeetkernen zelf die voor de verduistering zorgen, maar hun stofstaarten. Bij de ster Eta Corvi is daadwerkelijk zo’n wolk van komeetachtig materiaal ontdekt – zie https://en.wikipedia.org/wiki/Eta_Corvi#Possible_Late_Heavy_Bombardment daarover.

2. Etienne Durinck zegt:

Er is op zijn minst ‘iets’ dat wij nog niet kennen. Kunnen er sterren bestaan, bijvoorbeeld ter grote van onze zon of zelfs groter; die zonder noemenswaardig aan volume of massa te verliezen; over de miljoenen jaren heen; gewoon ‘uitdoven’. Of dit gewoon onmogelijk is ? Misschien is dit inderdaad gewoon onmogelijk (?).

Jazeker, een klasse sterren die rode dwergen worden genoemd zullen heel anders en vooral rustiger evolueren dan sterren zoals de zon. Geen rode reus, geen heliumflits, gewoon langzaam en bijna onmerkbaar inkrimpen tot een soort van witte dwerg.

3. Abe Hoekstra zegt:

Ik ben blij dat het woord ontdekker tussen aanhalingstekens staat. Tabetha Boyajian is niet de ontdekker van de onregelmatige dips in de lichtcurve. Zij heeft het artikel over de ster geschreven.

Degene die de eerste grote verduistering in het 8e kwartaal van de waarnemingen vond is Sam Goodman, en aan de hand van zijn ontdekking heb ik de discussie op Planet Hunters opgestart, de ster bijgehouden, de verduisteringen in het 16e kwartaal gevonden en contact gezocht met astronomen over deze ster.

Zonder Sam Goodman en ik had Planet Hunters geen wetenschappelijk artikel over deze ster kunnen schrijven, maar om de een of andere reden is Planet Hunters niet van plan om ons uitdrukkelijk als de echte ontdekkers te vermelden. Waar andere vrijwilligers beloond worden, blijven Sam en ik op de achtergrond.

Misschien wordt het tijd om dat te corrigeren.

De discussie over de ontdekkingen op Planet Hunters is hier te vinden: http://oldtalk.planethunters.org/objects/APH10115382/discussions/DPH101e830

Sam Goodman is planetsam, ik ben cappella.

• Abe, bedankt voor je reactie. Ik sta hier wel even van te kijken, want jij staat dus eigenlijk aan de basis van de ontdekking van Tabby’s ster. En in die zin ben jij dus vergelijkbaar met Hanny van Arkel, die via een soortgelijk citizen science project (Galaxy Zoo) het naar haar genoemde Hanny’s Voorwerp heeft ontdekt. Wowie!

• Abe Hoekstra zegt:

Ja Arie, Sam Goodman en ik staan aan de basis van de ontdekking van de verduisteringen van KID 8462852. Sam Goodman was de allereerste en hij is is vergelijkbaar met Hanny van Arkel.

We mogen dan wel als co-auteur op het artikel van Tabetha Boyajian staan, we krijgen niet echt de erkenning van Planet Hunters die we zouden moeten hebben. Sterker nog, Daryl LaCourse, een andere vrijwilliger en co-auteur, heeft onlangs een blog geplaatst in de Huffington Post, en noemde ons niet eens. Pas op mijn aangeven heeft hij de tekst iets aangepast met een vaag verhaal over dat niet goed te achterhalen was wie nou wat heeft gevonden. Sam heeft hij inmiddels wel genoemd. Het is zo klaar als een klontje dat Sam de eerste grote ontdekking deed, ik de discussie heb opgestart, de tweede ontdekking deed, en contact heb gezocht met astronomen.

Vanaf deze week ga ik proberen erkenning voor Sam en mij te krijgen. Ik vind het namelijk niet helemaal netjes wat Planet Hunters gedaan heeft. Ik heb vandaag een blog afgeleverd bij de Huffington Post. Hopen maar dat het geplaatst wordt.

4. Abe, als wij jou vanuit de Astroblogs-redactie ergens in kunnen ondersteunen voor dit ‘eerherstel’ moet je het maar laten weten.

• Abe Hoekstra zegt:

Ik laat het je zeker weten, Arie, ik wacht eerst af wat de Huffington Post gaat doen, daarna kom ik bij jullie. PS Dit doet me heel goed en ik ben er ontzettend blij mee!

• Nou, dan moet die ster voortaan eigenlijk door het leven als Goodman-Hoekstra’s Star!
      Mijn complimenten voor jullie werk, Abe. Hoewel Boyajian me een leuk mens lijkt, geldt natuurlijk het aloude Hollandse gezegde: Ere wie ere toekomt!

• Wat dachten jullie van Sam-Abe’s Voorwerp? 😄

• Abe Hoekstra zegt:

Tabetha Boyajian is een hele aardige vrouw en gedreven astonome Gert. Zij stond helemaal achter mij toen ik contact opnam met een astronoom in verband met een andere ster, een dwergnova die ik gevonden had op Planet Hunters. Ook over die ster is een wetenschappelijk artikel verschenen: https://arxiv.org/abs/1308.0369

• Abe Hoekstra zegt:

In feite hoort een hemellichaam door de ontdekker benoemd te worden, of diens naam te krijgen, in dit geval Sam. De naam Tabby’s Star is door de pers verzonnen en die naam is blijven hangen. Weet je, ik zou daar helemaal niet zoveel bezwaar tegen hebben als die ster ook zo ging heten, als het Planet Hunters team contact met Sam en mij zou opnemen om hierover te praten, en daarnaast publiekelijk te erkennen dat Sam en ik de oorspronkelijke ontdekkers zijn. Sam meer dan ik. Maar dat doen ze niet.
          Hanny van Arkel is al genoemd, met Hanny’s Voorwerp. Onlangs vonden twee vrijwilligers op Radio-Galaxy Zoo een compleet nieuwe cluster van melkwegen, die naar hun vernoemd is, de Matorny-Terentev cluster: http://mnras.oxfordjournals.org/content/460/3/2376 .
          Waarom is het dan niet mogelijk dat Zooniverse Sam en mij erkent? En daar ga ik nu voor knokken.

5. Kunnen dergelijke variaties niet veroorzaakt worden door 2 sterren die op een kleine afstand van elkaar om elkaar heen draaien? Dan zie je een kleine ster als ze achter elkaar staan (tovo) en een grote als ze naast elkaar komen.

6. Etienne Durinck zegt:

Misschien een onbekende soort van ster. Een ster die over te weinig ‘brandstof” beschikt om continu helder te schijnen ? Vandaar dat er ook geen sprake is van periodiciteit in de hoeveelheid licht die deze ster uitstraalt ?