19 maart 2024

Enorme hoogvlakte op Mars is ontstaan door vulkanisme

thaumasia

Wetenschappers zijn tot de conclusie gekomen dat een grote hoogvlakte op Mars geheel door vulkanisme moet zijn gevormd. Dit blijkt uit gegevens die zijn verzameld door de Gamma Ray Spectrometer aan boord van Mars Odyssey, een Amerikaanse ruimtesonde die al vijftien jaar rondjes draait om de Rode Planeet. Het gaat om een regio die Thaumasia Planum wordt genoemd en qua grootte vergelijkbaar is met Noord-Amerika. De bergketen rondom deze hoogvlakte blijkt helemaal te bestaan uit uitgedoofde vulkanen. Daarnaast zien we chemische veranderingen in het gebied die consistent zijn met een langzaam evoluerende mantel in het inwendige van Mars. Zo blijkt het gehalte aan water en kalium af te nemen naarmate je verder naar het noordwesten gaat in het gebied. Dat betekent dat de hele regio moet zijn gevormd door miljoenen jaren van vulkanisme, aangezien veranderingen in de mantel van Mars direct zichtbaar zijn in de samenstelling van de hoogvlakte. Overigens heeft men ook vastgesteld dat het zwavel in Thaumasia Planum vermoedelijk is afgezet door vulkanische as. Vulkanische as kan een aanwijzing vormen voor explosief vulkanisme in het verleden van het vulkanische gebied. Dat is belangrijk, aangezien explosief vulkanisme van grote invloed kan zijn op het klimaat van een complete planeet, dat is in het verleden wel gebleken op onze eigen aardkloot. Bij explosief vulkanisme wordt namelijk zoveel gas en stof uitgebraakt dat het kan leiden tot een wereldwijde afkoeling of juist opwarming.

Bron: