11 december 2016

Planeet ontdekt rondom een hete ster

jupiter-around-hot-star

Astronomen hebben een planeet gevonden in een omloopbaan rond een hete ster. Dat is bijzonder,aangezien het detecteren van planeten bij hete sterren veel lastiger is dan bij koele sterren. We hebben de laatste twee decennia duizenden exoplaneten ontdekt, maar de meeste daarvan draaien rondom koele sterren (M-dwergen) of rondom sterren met een gemiddelde temperatuur (G-sterren, zoals de zon). Slechts twintig planeten zijn aangetroffen bij hete A-sterren.

Hoe komt dat? We verwachten namelijk niet dat planeten bij A-sterren zeldzamer zouden zijn. Maar het probleem zit ‘m het feit dat de gebruikelijke methodes om planeten te vinden (transit en radial velocity) niet goed werken bij A-sterren. Dat komt doordat A-sterren bijna altijd variabele sterren zijn! Ze bevinden zich namelijk in de zogenaamde “klassieke instabiliteits-strook” in het Herzsprung-Russell diagram.

De sterren pulseren als gevolg van veranderingen in de ionisatie-staat van atomen in het diepe inwendige. Hierdoor zal de ster iets gaan uitdijen om daarna weer te krimpen. Voor variabele A-sterren hebben die pulsaties een periode van gemiddeld enkele dagen. Die pulsaties maskeren de aanwezigheid van planeten, zodat transit- en radial velocity-metingen een lastige zaak worden.

super-jupiter-pulsation-timing-variations