7 december 2016

Fermi ontdekt binair gammasysteem in nabij sterrenstelsel met record aan helderheid

Supernova restant DEM L241, met omcirkeld het binaire systeem LMC P3.

Met de Fermi ruimtesatelliet van de NASA, waarmee men gammastraling uit het heelal kan detecteren, is door een internationaal team van sterrenkundigen in de Grote Magelhaense Wolk, een dwergsterrenstelsel die een begeleider is van onze Melkweg, een binair systeem ontdekt, die een record hoeveelheid gammastraling uitzendt. Het systeem heet LMC P3 (LMC komt van de ‘Large Magellanic Cloud’) en hij bestaat uit een gewone ster en een neutronenster of een zwart gat, die in een periode van 10,3 dagen

1. Robert Heijd zegt:

Terwijl ik dit stukje las, bedacht ik me ineens dat zwarte gaten ook een snelheid hebben, terwijl volgens Einstein’s theorie, de tijd stil zou moeten staan in een zwart gat. Aangezien snelheid zonder tijd niet bestaat, hoe word dit in de astronomie eigenlijk opgelost? Groet Rob

• Buiten de waarneemhorizon van het zwarte gat gaat de tijd gewoon door. Naarmate je die horizon nadert vertraagt de tijd steeds meer, gezien door een waarnemer op afstand.

• Robert Heijd zegt:

Dan zouden zwarte gaten gefixeerde punten moeten zijn. Tenzij de massa negatief is achter de horizon, waardoor er wel wiskundige ruimte voor het begrip tijd is.

• Robert Heijd zegt:

Dat zou ook ‘donkere energie’ kunnen verklaren, een met anti-materie gevulde bubbel in het centrum van elk sterrenstelsel dat de centrifugerende kracht opheft door anti-zwaartekracht :p

• Zwarte gaten ontstaan uit gewone materie. Ik zie niet voor mij hoe die materie opeens zou veranderen in antimaterie.

• Robert Heijd zegt:

Jah het blijft allemaal maar een mal gokje natuurlijk, maar ik dacht aan een kritieke dichtheidsbarrière waar het Higgs-Boson inmekaar klapt en dan floept de boel om in anti-materie. 🙂

• Wybren de Jong zegt:

Gefixeerde punten bestaan niet in de Algemene Relativiteitstheorie / ART.
          Alle tijdwaarneming is relatief: het hangt af van de positie van de waarnemer.
          Een waarnemer in een zwart gat kan geen veranderingen waarnemen, want daar is geen tijdsverloop.
          Een waarnemer buiten het zwarte gat ziet wel tijd verlopen, en ziet dus ook gewoon dat zwarte gaten door de ruimte bewegen naarmate de tijd verstrijkt. Die beweging is uiteraard ook relatief: er zijn geen gefixeerden punten.

• Robert Heijd zegt:

Die beweging is niet relatief, het maakt immers onderdeel uit van een geheel! Net als Hawking heb ik toch zo’n hekel 😉 aan Schrödingers kat-verhaal!