4 december 2016

We duiken even het vroege heelal in

Een 'bouncing' heelal

Een ‘bouncing’ heelal

Het heelal is volgens de meest recente metingen van de Europese Planck satelliet 13,8 miljard jaar oud. Met grote telescopen, zoals de Hubble ruimtetelescoop, komen we al een heel eind om sterrenstelsels in het vroege heelal te bestuderen – recordhouder op dit moment is GN-z11, die maar liefst 13,4 miljard lichtjaar van ons vandaan staat. Nog dichterbij de oerknal kan ook, door bijvoorbeeld met Planck te kijken naar de kosmische microgolf-achtergrondstraling, die dateert van 379.000 jaar na de oerknal.

Naast de waarnemingen aan het vroege heelal wordt er ook veel over getheoretiseerd. Een kort overzicht van enkele recent voorgestelde theorie

1. evandijkenevandijken zegt:

Blij dat ik niet alleen ben met m’n gedachte betreffende een “bouncing”, in mijn bewoording een “pulserend” heelal.
    Dat vorige heelal explodeerde nog (ruim) vóórdat het geheel geïmplodeerd was. Resten van dat vorig heelal spelen nu misschien een rol als donkere materie.

Vriendelijke groet,
    Eric

2. “Resten van dat vorig heelal spelen nu misschien een rol als donkere materie.” Mmmmm, interessante gedachte. Roept ook de vraag op of het vorige heelal precies dezelfde natuurwetten en natuurconstanten had of dat die totaal anders waren dan in ons heelal. Andere vraag: gezien het feit dat we nu in een heelal met een groeiende uitdijing leven, voortgestuwd door de donkere energie, is de vraag waarom het vorige heelal kennelijk een fase van krimp heeft gekend en ons heelal dat niet zal meemaken.