19 maart 2024

Backyard Worlds: Planet 9 – help mee om Planeet 9 te ontdekken

Credit: NASA

De NASA en de Zooniverse hebben samen een website opgezet, waarbij het publiek mee kan helpen om buiten de baan van de buitenste planeet van het zonnestelsel Neptunus bruine dwergen te vinden en … Planeet 9. Die website heet Backyard Worlds: Planet 9 en iedereen die zich registreert kan mee doen aan de speurtocht. Het draait daarbij allemaal om foto’s die gemaakt zijn door NASA’s Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE), een infrarood satelliet, die de gehele hemel nauwkeurig heeft gefotografeerd in het infrarode gedeelte van het spectrum. Koude objecten, zoals bruine dwergen en de vooralsnog hypothetische Planeet 9, die qua grootte op Neptunus lijkt, zouden zich op die foto’s verraden als een bewegend stipje, dat door z’n ‘warmte’ IR-straling afgeeft. Die bruine dwergen zijn eigenlijk mislukte sterren, die te licht zijn om in hun kern waterstof te laten fuseren tot helium – de manier waarop sterren zoals de zon licht genereren (zie ook de afbeelding hierboven). Op Backyard Worlds: Planet 9 staan allemaal korte filmpjes, waarop voornamelijk ruis te zien is, maar waarop af en toe bewegende stipjes te zien zijn. Na een instructie kan iedereen die mee wil helpen mee speuren naar de ijskoude objecten aan de rand van het zonnestelsel.

Bron: Backyard Worlds: Planet 9.