19 maart 2024

Emergente zwaartekracht blijkt niet te werken op de schaal van het zonnestelsel

Credit afbeelding: Discover Magazine

Emergente zwaartekracht, de zwaartekracht volgens de theorie van Erik Verlinde, volgens welke donkere materie niet bestaat, blijkt volgens recent onderzoek van een drietal sterrenkundigen niet te werken op de schaal van het zonnestelsel. Aurelien Hees, Benoit Famaey en Gianfranco Bertone keken naar de periheliums van de planeten in het zonnestelsel, de punten in hun elliptische baan die het dichtste bij de zon liggen – hier hun vakartikel. Zwaartekrachtswetten zoals die van Newton en Verlinde zeggen iets over dat perihelium, dat afhankelijk is van de wisselwerking tussen de twee betrokken massa’s, die van de zon en de desbetreffende planeet. Verlinde’s theorie is een variant op de Modified Newtonian Dynamics (MOND) en hij werkt het beste in sferische symmetrieën. Nu blijkt dat de formules van Verlinde waarden voor de periheliums opleveren die maar liefst zeven ordes van grootte naast de werkelijke waarde zitten. Newton levert de juiste waarden op. Inmiddels heeft de publicatie van Hees c.s. op Twitter heel wat reacties opgeleverd, waar ook Verlinde zelf z’n steentje aan heeft bijgedragen – hieronder enkele tweets.

Bron: In the Dark.

1. Wybren de Jong zegt

Werkt de hypothese van Donkere Materie wel op de schaal van ons zonnestelsel?
    Als de hele melkweg vol zit met donkere materie, waarom is daar in de omgeving van onze zon dan niks van te merken?

2. Als dat zeven ordes van grootte geen fout is, dan zit er een factor tien miljoen tussen een perihelium berekend met de één of de andere methodes? Lijkt me wel erg veel.