28 maart 2024

Twee camera’s aan boord van de Japanse Venussonde Akatsuki zijn gestopt

Credit: JAXA

De Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA heeft deze week laten weten dat twee van de vijf camera’s aan boord van de Akatsuki, de sonde die om de planeet Venus draait, gestopt zijn. Het gaat om twee infraroodcamera’s, de IR1 en IR2, die teveel schade hebben opgelopen door straling van Venus en die daardoor niet goed meer werken. JAXA heeft de camera’s niet definitief uitgezet, maar zal ze later weer herstarten, in de hoop dat het probleem verminderd is, maar dat lijkt ijdele hoop. Door de straling lijken elektronische onderdelen van de camera’s beschadigd te zijn en dat valt niet meer te herstellen. Met die camera’s kon men de warmte van gesteente op het oppervlak van Venus waarnemen. IR1 keek daarbij naar een golflengte van 1-µm , IR2 naar een golflengte van 2-µm.

Credit: JAXA

Met IR2 werd eerder een grote vortex in de atmosfeer van Venus ontdekt, zie de afbeelding hierboven. De draaikolk komt voor in de lagere delen van de atmosfeer van Venus.

Credit: JAXA

De drie overige camera’s van Akatsuki doen het nog wel – een lange golf-IR camera, ultraviolet imager en een bliksem en airglow camera. Onlangs werd met één van die camera’s nog een enorme structuur waargenomen in de hogere delen van de dichte atmosfeer van Venus, die de vorm van een boeggolf had en die wel 10.000 km lang was (zie afbeelding hierboven). Vreemd genoeg weet die golf het uit te houden, ondanks de winden die er continu omheen waaien met een snelheid van wel 360 km/uur. Japanse wetenschappers denken dat het gaat om een ‘gravity wave‘,  iets dat kan voorkomen in vloeistoffen en gassen – niet te verwarren met gravitatiegolven of zwaartekrachtsgolven, rimpels in de ruimtetijd. Bron: JAXA.

Wat is de bron van die straling van/op Venus eigenlijk?