19 maart 2024

Ook van TRAPPIST-1h – de buitenste van de zeven exoplaneten – is de baan nu bekend

TRAPPIST-1h, in het systeem helemaal rechts te zien. Credit: NASA

Het bestaan van de zeven exoplaneten in het TRAPPIST-1 stelsel is inmiddels bij iedereen bekend, waarvan drie er zich in de leefbare zone bevinden. Van het zevental was TRAPPIST-1h, de buitenste van de zeven exoplaneten, een probleem, want daarvan was de baan niet geheel bekend. Van TRAPPIST-1h was door de Kepler ruimtetelescoop maar één transitie waargenomen en op basis van die schaarse waarneming was door Michaël Gillon z’n team van de Universiteit van Luik een voorlopige baan bepaald. Vervolgwaarnemingen gedurende 79 dagen met Kepler in z’n zogeheten K2 missie laten zien dat die bepaling juist was.

Voorstelling van het planetensysteem rondom TRAPPIST-1. Credit: NASA.

TRAPPIST-1h blijkt een omlooptijd te hebben om de ultrakoele rode dwergster TRAPPIST-1 van 18,77 dagen (18 dagen en pakweg 18 uren) – precies de waarde die door Gillon eerder op basis van theoretische overwegingen al was voorspeld. De k2 data is begin maart vrijgegeven en de sterrenkundige Rodrigo Luger en z’n team hebben die data geanalyseerd (artikel te verschijnen in Nature Astronomy 1 (2017), 0129) en daaruit komt de bevestiging van de eerder bepaalde baan naar voren. Uit de waarnemingen blijkt dat ook TRAPPIST-1h in resonantie is met de andere planeten, zoals onlangs bleek voor de planeten b t/m g. TRAPPIST-1h maakt twee omlopen rond de ster in dezelfde tijd waarin TRAPPIST-1g drie omlopen voltooit en TRAPPIST-1f vier. Vergelijkbaar met de manen van Jupiter Ganymedes, Europa en Io, die omloopbanen hebben in de verhouding 1:2:4. Dankzij die resonanties is het systeem van de zeven planeten stabiel en knallen ze niet door gravitatiewerking op elkaar. Het stelsel van ster en planeten blijkt tussen de 3 en 8 miljard jaar oud te zijn, ouder dan men eerst dacht. Bron: Spitzer.