28 maart 2024

Kan de Large Hadron Collider ook donkere materie creëren?

Credit: TEDeX

85% van alle materie in het heelal bestaat uit donkere materie [1]hetgeen op indirecte wijze is aangetoond, doordat donkere materie wel reageert op de zwaartekracht en dat zichtbaar is in bijvoorbeeld clusters van sterrenstelsels., materie die niet of nauwelijks reageert met gewone materie en die daarom niet gedetecteerd is, tot nu toe tenminste. In de volgende interessante TED-Ed video legt CERN wetenschapper Rolf Landua uit op welke wijze de Large Hadron Collider (LHC), ’s werelds grootste deeltjesversneller bij Genève, wellicht donkere materie zou kunnen vinden: door ze eerst te creëren en dan te detecteren.

1 hetgeen op indirecte wijze is aangetoond, doordat donkere materie wel reageert op de zwaartekracht en dat zichtbaar is in bijvoorbeeld clusters van sterrenstelsels.

1. Ze stoppen er bij een run zo´n 200 megawatt aan elektronen in…waar blijft het allemaal 🙂

• Die electronen komen niet in de 27 km lange buis van de LHC zelf tercht, daar vliegen alleen protonen rond. De electronen worden gebruikt voor de magneten, rondom de buizen, waardoor de protonen op snelheid worden gebracht en de bundel bij elkaar blijft.

2. En vergeet het strippen van de waterstofmoleculen niet Arie, zonder die handige elektronen doe je niets ????
    Het ging in mijn 1e opm (met smily) m.n. om het rendement om een enkel gewenst deeltje te detecteren. De meeste energie wordt in externe warmte omgezet, maar wellicht intern ook in DM en DE waar ze (nog) geen detectors voor hebben.
    Voor micro zwarte gaten is er nog wat extra energie nodig en een iets grotere ring…