19 maart 2024

Proxima Centauri zal niet lang de dichtstbijzijnde ster blijven

Comet Lovejoy (C/2014 Q2). Credit: TRAPPIST/E. Jehin/ESO

Sterren die ons zonnestelsel passeren kunnen met hun zwaartekracht kometen uit de verre Oortwolk verstoren en deze richting de binnenplaneten duwen. Dat betekent dat dergelijke passages van sterren kunnen resulteren in een kosmische inslag op aarde. Het is daarom belangrijk om te weten hoe vaak zoiets kan voorkomen. Wetenschappers hebben nu gebruik gemaakt van gegevens van de Gaia-satelliet om te berekenen hoevaak sterren ons zonnestelsel op korte afstand passeren. Het blijkt dat binnen een miljoen jaar circa 500 sterren binnen 5 parsecs van de zon komen (16.3 lichtjaar) en circa 20 sterren binnen één parsec (3.26 lichtjaar). Dat betekent dat ruim 20 sterren per één miljoen jaar in staat zijn om kometen uit de Oortwolk te duwen en richting de zon te schieten. Gelukkig wordt de aarde vaak gemist – onze planeet wordt niet vaker dan eens per één miljoen jaar geraakt door een komeet. Dit alles betekent wel dat Proxima Centauri, momenteel de dichtstbijzijnde ster vanaf de zon, niet lang van zijn titel kan genieten. Binnen een miljoen jaar (een oogwenk op kosmische schaal) zullen meerdere sterren op kortere afstand komen 🙂

Het volledige vak-artikel over het onderzoek kan hier ingezien worden.

Bron: Max Planck Instituut