19 maart 2024

‘Achterkant’ van de Melkweg kan eindelijk in kaart gebracht worden

Credit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC/Caltech)

Astronomen zijn een stap dichterbij gekomen bij het maken van correcte (driedimensionale) kaart van onze Melkweg. Hoewel wetenschappers een aardig idee hebben van de structuur van de Melkweg aan ‘onze’ kant van het sterrenstelsel, is het een ander verhaal bij de áchterkant van het melkwegstelsel. Het zicht op deze gebieden wordt namelijk belemmerd door talloze sterren en uitgestrekte gas- en stofwolken. Gelukkig hebben sterrenkundigen een heldere radiobron ontdekt aan de achterkant van de Melkweg. Deze radiobron houdt vermoedelijk verband met een heftig stervormingsgebied. Actieve stervorming vindt gebruikelijk plaats in de spiraalarmen van het melkwegstelsel, vandaar dat sterrenkundigen vermoeden een object te hebben gevonden in de verre Scutum-Centaurus-spiraalarm van de Melkweg. Door gebruik te maken van een eeuwenoude techniek die parallaxbepaling wordt genoemd heeft men de afstand tot de radiobron kunnen vaststellen op 66.500 lichtjaar. Dat betekent dat de radiobron zich werkelijk aan de achterkant van het melkwegstelsel moet bevinden. Astronomen willen de komende tien jaar de afstand bepalen tot veel meer van dergelijke gebieden. Deze waarnemingen zullen onderzoekers in staat stellen om ook de verre kant van de Melkweg gedetailleerd in kaart te brengen.

Bron: New Scientist