29 maart 2024

Dawn vindt mogelijke restanten van een oeroude oceaan op Ceres

Animatie van Ceres (dubbelklikken voor een grotere bewegende versie). Op basis van de lokale zwaartekrachtsverdeling (rechts in beeld) heeft men het binnenste van Ceres kunnen onderzoeken. credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Dat er mineralen met water op de dwergplaneet Ceres zijn was al langer bekend, maar nu hebben twee teams van wetenschappers met behulp van de ruimtesonde Dawn mogelijke restanten gevonden van een oceaan die lang geleden op Ceres moet zijn geweest. Het ene team onderzocht de korst van de dwergplaneet en concludeerde uit de waarnemingen met Dawn dat die korst bestaat uit een mix van ijs, zouten en gehydrateerde materialen, welke in het verleden en mogelijk ook nog recent onderworpen waren aan geologische activiteiten. Die korst zou een overblijfsel van zo’n vroeger oceaan kunnen zijn. Het andere team keek naar het gebied onder die korst. Zij denken dat zich daaronder een zachtere, meer beweeglijke laag zit, die mogelijk de vloeistoffen in bevroren toestand bevat van die vroegere oceaan. Beide team hebben onder andere gekeken naar de gegevens van de baan van Dawn om Ceres. Die gegevens vertellen iets over de lokale zwaartekracht van ceres en daarmee over diens binnenste structuur. Men denkt dat Ceres nog steeds geologisch actief is en dat de opvallende structuren op het oppervlakte – met name de drie kraters Occator, Kerwan en Yalode en de eenzame, blinkende berg Ahuna Mons, allemaal “zwaartekrachtsanomalieën” zijn. De geologische activiteit op Ceres zou mogelijk in de vorm van cryovulkanisme kunnen zijn. Meer informatie over de mogelijke restanten van de oeroude oceaan vind je in dit vakartikel, verschenen in the Journal of Geophysical Research. Bron: NASA/JPL.

1. Wybren de Jong zegt

Vroegere oceaan of oer-ijsvlakte? Ik bedoel dat het mij waarschijnlijker lijkt dat het water bevroren was, gezien de afstand tot de zon.

• Enceladus zegt

Tenzij die geologische activiteit vroeger veel sterker was en er wellicht zelfs een atmosfeer was. Al zal dat in astronomisch opzicht waarschijnlijk niet lang hebben geduurd. Wat mij betreft mag er wel een robotverkenner gaan rondrijden op Ceres. interessant planeetje.