20 februari 2018

Boeing wil eerder op Mars zijn dan SpaceX – een nieuwe ruimterace lijkt begonnen

Impressie van de SLS van de NASA. Credit: NASA.

De baas van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing, CEO Dennis Muilenberg, heeft deze week in een interview met het blad Fortune gezegd dat hij denkt dat de NASA met het door Boeing gebouwde Space Launch System (SLS) eerder een mens op Mars zal zetten dan SpaceX, het bedrijf van Elon Musk. Muilenberg was van de week te gas bij een show van Jim Cramer van de Amerikaanse zender CNBC en op de vraag wie volgens hem de eerste mens op Mars zal zetten, Boeing of SpaceX, zei Muilenberg: “Eventually we’re going to go to Mars, and I firmly believe the first person that sets foot on Mars will get there on a Boeing rocket.” Boeing is niet de enige onderneming die door de NASA in dienst is genomen om de SLS en de daarbij behorende Orion capsule voor de bemanning te bouwen. Ook United Launch Alliance, Orbital ATK en Aerojet Rocketdyne behoren tot het consortium. De NASA wil met de combi SLS/Orion een “Deep Space Gateway” opzetten, die eerst moet leiden tot een bemande missie naar de Maan en vervolgens naar Mars. De eerste testvlucht daarvoor staat gepland voor 2019 – dat wordt Exploration Mission 1 (EM-1). Op Twitter leidde het nieuws al direct tot tweets heen en weer van Musk en Muilenberg:

Do it

Game on!

Een nieuwe ruimterace lijkt begonnen, dit keer geen race in de strijd om de hegemonie in de ruimte tussen ruimtevaartnaties, zoals ten tijde van de Koude Oorlog tussen de VS en de Sovjet-Unie in de jaren zestig, maar tussen commerciële ruimtevaartondernemingen. Enceladus, bedankt voor de tip. Bron: Space.com.

Reacties

  1. Maar, maar…
    Wat valt er te doen voor mensen daar?

    Het lijkt mij heel duur, heel moeilijk, heel gevaarlijk en heel nutteloos en zie het de komende 15 jaar niet gebeuren.
    Verder: Hup SpaceX!

    • Mee eens. Onderzoek doen, oké, da’s nuttig. Maar vooral die mensen die denken dat het zinvol zou zijn om daar permanent te verblijven begrijp ik niet. Met welk zinvol doel zou je daar willen blijven…

      • Jan, André Kuipers heeft daar een mening over (vanaf 1:05) Kort samengevat, om de mens te verspreiden en in stand te houden.

        Hmm, dat zal aanvankelijk met vallen en opstaan gepaard gaan. Na Mars naar de volgende maan of planeet hoppen.

        • De mensheid hou je niet in stand door naar een planeet te gaan waar we letterlijk doodgestraald worden. Op een onleefbare planeet valt geen mensheid uit te breiden. Ik duf te wedden als die gekken van MarsOne daar ooit permanent op Mars willen gaan wonen dat ze binnen 2 jaar allemaal dood zijn.

          Pas als we in staat zijn exo-planeten te bereiken valt er wellicht een geschikte planeet te vinden om de mensheid uit te breiden in het heelal.

          Ik vind het allemaal best spannend hoor en volg het allemaal graag als mensen naar Mars gaan, maar ik zie daar geen toekomst voor permanente bewoning voor mensen.

          • Nee, natuurlijk houd je de mensheid niet op die manier in stand. Dat ben ik met je eens.

            Zelf denk ik aan een eerste verkenning, niet om meteen permanent op Mars te blijven. Meer als voorbereidend werk om later de grote lijnen uit te kunnen zetten.

            Eerlijk gezegd dacht ik dat we nu zo ongeveer een basis op de maan zouden hebben om te “oefenen”.

            Kijk eens naar de maan en stel je voor dat daar een kleine aardse community aanwezig is…machtig mooi gevoel toch?
            Wij hier, zij daar en elk kwartaal afwisseling van de wacht…. Het kost een paar bitcoins, maar dan heb je wat.

            http://bitcoinspot.nl/menu-wisselkoersen/bitcoin-wisselkoers-euro.html

          • Ja, zoiets zou ik me wel kunnen voorstellen. 🙂

  2. Quote “Maar, maar…
    Wat valt er te doen voor mensen daar?”

    Ik gok Elon Musk first (binnen 10 jaar) Monique Winking Face With Tongue on EmojiOne 3.1

  3. Angele van Oosterom zegt:

    Voor de raketmotoren is teruggrijpen op methaan een stap naar het verleden (Goddard begon hiermee), ook al worden technieken verfijnd voor opslag, en de motoren efficiënter afgesteld, en is de bedoeling dat er op Mars methaan geworden zal worden om in de energievoorziening te voorzien, dan nog zie ik ze niet de enorme hoeveelheden nuttige lading mee kunnen nemen, in de orde van 120.000-150.000 kilo’s per vlucht, die nodig zijn om in een aantal jaar een complete kolonie op te bouwen. Niettemin zou ik het mooi vinden te zien hoe dit ooit opgebouwd zal worden maar ik zie het, en hoop zelfs dat ik ongelijk krijg, nog niet zo snel gebeuren. Ik denk, zeker gezien de Apollo en de Space shuttle ervaringen, dat er meer voor nodig is, een tussentijdse oplossing, die qua efficiency en snelle doorontwikkeling van raket(motor)technologie echt een bres kan slaan voor ruimtevaart in het zonnestelsel. Mede daarom vind ik o.a. de ontwikkelingen in Rusland interessant genoeg om te blijven volgen alsook het NASA Kilopower project, dat eigenlijk verder doorborduurt op het SPAR 1979, Space Power Advance Reactor programma waar de SP-100 uit voortkwam en waarin de drie electriciteit conversie systemen waaronder de Stirling cycle getest werden. Nu dit Kilopower project samen met het door NASA in 2007 geïnitieerde FPS, Fission surface power project voor energiewinning op de Maan en Mars, nu hopelijk wel binnen de budgetten blijven, en een degelijk en met een hip woord ‘sustainable’ transport- en energie voorzieningssysteem kunnen zorgen zodat het reizen binnen het zonnestelsel i.i.g. economisch haalbaar wordt.

    (Vb. in een studie uit 2007, door o.a. A.Koroteyev, van Roscosmos voor een bemande Mars missie (met een LRE motor) van 660 dagen, waarvan 30 dagen verblijf op het Mars oppervlak, kwamen ze uit op gem. payload van 100 ton waarvan 85 ton brandstof, er minimaal 10 lanceringen nodig waren om een dergelijk interplanetair complex in dit tijdsbestek te realiseren. Met een missie datum gepland tussen 2030-2035.)

    • je ziet het nog niet snel gebeuren….een mooie zin in een evenzo mooie post met beschouwingen waar ik me bij kan aansluiten. toch denk ik dat de kolonisatie van de Maan en dan Mars een kwestie van tijd is. Tijd is dan wel een rekbaar begrip en ik denk dat je gewoonweg 2 eeuwen of wellicht meer moet uittrekken om het gemeengoed te maken. Dit is een ontwikkeling die eenvoudigweg verder gaat dan 1, 2 of 3 generaties. Prachtig dat mensen als Elon Musk met visie proberen om dit mogelijk te maken. De vraag is niet of we koloniseren, maar slechts wanneer. En waarom? omdat we het gaan kunnen en dan doen we het ook.

  4. ik sluit me aan bij jan , buiten de straling..,wat doen we tegen het messcherpe maanstof bv.
    zo dicht bij de maan , maar als van glas , geen erosie…
    eerst maar eens stofzuigen , voor we beginnen over bewoning.
    zo iets eenvoudigs , maakt het bijna onmogelijk

Trackbacks

  1. […] in mijn blog over de nieuwe ruimterace, die lijkt te zijn aangebroken, die tussen Boeing en SpaceX wie ’t eerste een mens op Mars weet te zetten, noemde ik ‘m al even: Exploration […]

  2. […] zich allemaal verhoudt tot de plannen van Boeing en SpaceX. Vorige week werd duidelijk dat Boeing de eerste wil zijn om een mens op Mars te zetten, maar dan hebben ze in SpaceX van Elon Musk een geduchte concurrent. Boeing werkt samen met andere […]

Laat wat van je horen

*