28 maart 2024

Het zwarte gat van V404 Cygni is minder magnetisch dan men dacht

Credit: University of Texas at San Antonio (UTSA),

V404 Cygni is een binair systeem, 7.795 lichtjaar van ons vandaan gelegen. Binair wil zeggen dat ‘ie uit twee componenten bestaat en dat zijn in dit geval een zwart gat en een ster, eentje uit de hoofdreeks (net zoals onze zon). In 2015 maakte het zwarte gat een soort van uitbarsting mee, toen ‘ie in allerlei delen van het elektromagnetisch spectrum veel helderder werd, doordat een grote stroom van heet gas van de ster naar het zwarte gat was getrokken. De uitbarsting was onder andere als röntgennova te zien, die in de gaten werd gehouden door NASA’s Swift satelliet (onlangs herdoopt als het Neil Gehrels Swift Observatory) en de Japanse Monitor of All-sky X-ray Image (MAXI) aan boord van het ISS. De uitbarsting was van korte duur, hij stopte toen het zwarte gat z’n maaltijdje had verorberd. Door de waarnemingen aan de uitbarsting in allerlei delen van het spectrum hebben de sterrenkundigen een goed inzicht gekregen in de sterkte van het magnetisch veld van het zwarte gat. Dat zwarte gat is ooit ontstaan uit een zware ster die als supernova uit elkaar knalde en wiens centrum implodeerde. Het magnetisch veld van die ster is blijven bestaan en strekt zich uit in diens ‘corona’, ver voorbij de accretieschijf. De straling die bij de uitbarsting in 2015 vrij kwam werd beïnvloed door dat ‘fossiele’ magnetische veld van het zwarte gat en door de waarnemingen konden Chris Packham (University of Texas at San Antonio) en z’n team een indruk krijgen van de sterkte van dat magnetische veld. De uitkomst:

Using simultaneous infrared, optical, x-ray, and radio observations of the Galactic black hole system V404 Cygni, showing a rapid synchrotron cooling event in its 2015 outburst, we present a precise 461 ± 12 gauss magnetic field measurement in the corona. This measurement is substantially lower than previous estimates for such systems, providing constraints on physical models of accretion physics in black hole and neutron star binary systems. C.Packham et al in Science.

En die 461 gauss is een stuk lager dan men verwacht had. Kennelijk moeten alle hypothetische bespiegelingen over de magnetische eigenschappen van zwarte gaten weer op de tekentafel. Work in progress. 🙂  Bron: AstroEngine + UTSA.