28 maart 2024

Transities waargenomen van exokometen bij twee exoplaneten

Credit afbeelding: ESO/L. Calçada

Sterrenkundigen zijn er in geslaagd om in de database van de ruimtetelescoop Kepler, waar de gegevens over de lichtsterkte van maar liefst 201.250 sterren in opgeslagen zijn, twee exoplaneten te ontdekken, waar duidelijk te zien is dat daar gezien vanaf de aarde kometen voorlangs trokken. Met Kepler zijn al meer dan 2500 van dit soort ’transities’ waargenomen, maar dat betrof dan altijd exoplaneten die voor de ster langs trokken en een dip in de lichtcurve veroorzaakten. Maar in het geval van de sterren KIC 3542116 en KIC 11084727, beiden van spectraaltype F2V, was er iets anders aan de hand. Uit de vorm van de dip in de lichtcurve (zie afbeelding hieronder) hebben de sterrenkundigen gezien dat er geen planeten voor de ster langs trokken, maar kometen, exokometen dus.

Drie transities bij de ster 3542116. Credit: Rappaport et al. MNRAS 474, 1453, 2018.

Bij transities van exoplaneten is de dip in de lichtcurve altijd symmetrisch, de curve van de intrede is net zo steil als de uittrede. Maar bij de transities bij KIC 3542116 en KIC 11084727 heeft men asymmetrische dips waargenomen, zes keer bij KIC 3542116 en één keer bij KIC 11084727. De oorzaak: exokometen, die met hun scherp afgebakende kern een snelle daling van de lichtcurve veroorzaken tijdens een transitie en vervolgens met hun staart, die geleidelijk afneemt in dichtheid, een minder steile stijging van de lichtsterkte veroorzaken. In het geval van KIC 3542116 zijn zoals gezegd zes transities waargenomen, maar niet bekend is of dit om zes verschillende kometen ging of om één of meerdere kometen die meerdere transities veroorzaakten.

Hier het vakartikel over de waarnemingen aan de transities door de exokometen, dat op 21 februari gepubliceerd zal worden in Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Bron: Astroengine.